De versnellingsbak

De versnellingsbak is geen versnellingsbak maar een E-CVT.



Wat is een E-CVT?

Een E-CVT lijkt op een elektronisch geregelde (mechanische) Continue Variabele Transmissie, maar is het niet!
In feite word het gedrag van een CVT inclusief automatische koppeling (met koppelingsplaten en drukgroep) gerealiseerd door de (elektronisch geregelde) combinatie, generator, elektromotor en planetary gearset met als groot voordeel, dat door de HV accuset tijdelijk flink wat extra vermogen geleverd kan worden.
Dit is een sterke punt van dit systeem omdat zo,n mechanische CVT niet aanwezig is, kan deze ook niet slijten of kapot gaan en het bespaart gewicht.


Hoe werkt de E-CVT in een Prius?

De Prius transmissie bestaat uit een planetary gearset (vermogens verdeel unit) , een generator, een elektromotor en een reductieset, etc. Het opgewekte vermogen van de benzinemotor wordt in tweeen gedeeld door het planetary gearset. De buitenring is verbonden met de elektromotor, de binnenas is verbonden met de generator en het planetenwiel is verbonden met de benzinemotor.

Op deze manier wordt het vermogen van de benzinemotor via twee routes doorgegeven naar de aandrijfas t.w. via een mechanische route en een elektrische route. Via een elektronisch besturing van het toerental van de benzinemotor, elektromotor en generator wordt een continu variabele transmissie verkregen. De uitsturing van de elektronische toerentalregeling staat in relatie tot de snelheid van het voertuig. De uitgaande as van het planetary gearset is via een reductieset gekoppeld aan de aandrijfas (voorwielen).



Meer informatie is te vinden op de pagina "Planetary Gearset"


De totale aandrijfunit

Alle onderdelen van de THS II aandrijving zijn tot een lichte en compacte unit samengevoegd.
De totale aandrijving van de Toyota Prius wordt geregeld door een motormanagement computersysteem.
Dit computersysteem zorgt ervoor dat de bestuurder in de auto kan rijden net als met elke willekeurige conventionele auto.
Het computersysteem zorgt ervoor dat het door de bestuurder gevraagde vermogen beschikbaar is , de accu's op spanning blijven en de aandrijving zo
efficiënt mogelijk zijn werk doet.
Dit alles zorgt voor een laag brandstof verbruik, een laag geluidsnivo en een soepel en indien nodig krachtig rijgedrag van de auto.



 

 

 

Op deze pagina vindt u een beschrijving van de totale aandrijfunit en de versnellingsbak van de Prius 2.

De aandrijving v/d Prius