Toyota Prius 3 wint de AutoGids Publieksprijs 2009

 

29-12-2009

 

Voor het eerst in de historie van de AutoGids Publieksprijs gaat een hybride er met de hoofdprijs vandoor. De alom gewaardeerde Toyota Prius heeft de primeur en laat met de Volkswagen Polo en Opel Astra sterke concurrenten achter zich. Kortom, een fraai podium!

 

 

Het enthousiasme onder onze lezers om te stemmen voor de AutoGids Publieksprijs neemt met het jaar verder toe en dat maakt de prijs natuurlijk alleen maar waardevoller. Duizenden mensen stuurden de afgelopen maand hun favoriete nieuwkomer van 2009 toe. Onder hen schaarden zich vele sympathisanten van hybride auto’s, waarbij veruit de meeste stemmen gingen naar de Toyota Prius. “We zijn uiteraard ontzettend blij met deze onderscheiding,” vertelt Guido Roozekrans van Toyota-importeur Louwman & Parqui. “Het is wederom een signaal dat de Full Hybrid Prius een groeiende groep mensen aanspreekt. Ook zakelijk gezien wint de hybride Toyota aan populariteit, dankzij fiscale beloningen, zoals 14% bijtelling. Vijf jaar terug had ik niet durven dromen dat we zo succesvol zouden zijn met de Prius. Aanvankelijk werd de betrouwbaarheid van de hybride Toyota in twijfel getrokken door de toepassing van diverse accu’s. Inmiddels is wel gebleken dat ook de Prius een probleemloze auto is. Wat dat betreft is het ook een échte Toyota. Al met al is Toyota voornemens om het hybride-offensief verder uit te rollen. Zo introduceren we volgend jaar de Auris Hybrid, waar we eveneens hoge verwachtingen van hebben!”

 

Tweede plek voor Volkswagen Polo

De Volkswagen Polo, onlangs nog gekroond tot Auto van het Jaar, moest bij onze verkiezing zijn meerdere erkennen in de Toyota Prius. Ten opzichte van zijn voorganger, is de nieuwe Polo in meerdere opzichten gegroeid. Hij vertoont wat dat betreft veel kenmerken met zijn grotere broer, de Golf. “Wij zijn natuurlijk verheugd met de keuze van de lezers van AutoGids,” laat Jacques Geijsen, manager public relations Volkswagen, weten. “De nieuwe Volkswagen Polo is in alle opzichten een bijzondere nieuwkomer. Niet in de laatste plaats vanwege de BlueMotion-uitvoering die met zijn zeer lage CO2-uitstoot van slechts 87 gram per gereden kilometer de zuinigste auto is van dit moment. Hij valt daarmee voor zakelijk rijders in de 14% bijtelling. Voor de particuliere autobezitter is hij minstens zo interessant vanwege het feit dat er geen BPM en geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. Een meer dan terechte tweede plaats dus.”

 

Opel Astra op drie

Vorig jaar ging de Opel Insignia met de AutoGids Publieksprijs aan de haal, echter heeft Opel deze editie wederom een podiumpositie behaald. De Astra eindigde namelijk op de derde plaats. “Deze podiumplaats is een hernieuwde bevestiging dat de nieuwe weg die Opel is ingeslagen - met baanbrekend design en technologische innovaties als belangrijkste kenmerken - een breed publiek aanspreekt. Sinds de introductie van de Opel Insignia eind vorig jaar en de nieuwe Astra dit jaar sleepten deze twee exponenten van de nieuwe Opel-filosofie ruim veertig Europese onderscheidingen in de wacht. Het feit dat deze awards zowel van het algemene publiek als van de vakexperts afkomstig zijn, geeft aan hoezeer het nieuwe Opel tot de verbeelding spreekt. Uiteraard zijn wij daar erg blij mee en we bedanken de AutoGids-lezers dan ook voor hun positieve oordeel,” aldus Jeroen Maas namens General Motors Nederland.

 

Uitslag AutoGids Publieksprijs 2009


1. Toyota Prius
2. Volkswagen Polo
3. Opel Astra
4. Honda Insight
5. Skoda Yeti
6. Citroën C3
7. Seat Exeo
8. BMW 5 Serie Gran Turismo
9. Kia Soul
10. Peugeot 3008


 

 

Bron: AutoGids.nl

Toyota rust Prius uit met lte-ontvangst

 

08-11-2009

 

Toyota, lid van het Ng Connect Program, heeft samen met Alcatal-Lucent een Prius uitgerust met apparatuur die via lte draadloze verbindingen kan leggen. Het hybride voertuig zou daarmee de eerste auto zijn die via het 4g-netwerk kan communiceren.

 

De speciale Toyota Prius, die de naam Lte Connected Car heeft gekregen, gaat lte-elektronica van Alcatel-Lucent bevatten, terwijl het besturingssysteem door QNX Software Systems wordt ontwikkeld. Ook deze bedrijven zijn lid van het Ng Connect Program, een samenwerkingsverband van it-bedrijven dat draadloze technologie wil leveren aan onder andere de auto-industrie en telecombedrijven.

 

Het Lte Connected Car-systeem van Alcatel-Lucent is volgens de fabrikant in staat om streaming video te leveren die vervolgens op diverse displays in de auto getoond kan worden. De firma Chumby, onder andere bekend van de gelijknamige internetwekker, Kabillion en Atlantic gaan diverse applicaties en content leveren. QNX op zijn beurt bouwt naast het OS onder andere de touchscreen-interface, mediaspelers en andere applicaties. Naast specifieke automotive-toepassingen als navigatie en informatie over de motor, willen de partijen ook toepassingen als digitale videorecorders en multiplayer-games gaan ontwikkelen.

 

De deelnemende bedrijven stellen optimistisch dat er in 2012 voldoende 4g-dekking zal zijn om de lte-techniek commercieel aan automobilisten aan te kunnen gaan bieden. De diensten zouden voor onder andere telecombedrijven, contentproviders en autofabrikanten kunnen uitgroeien tot een alternatieve inkomstenbron.

 

 

Link >> Informatie en Video van NG-Connect

 

 

Een auto als multimedia center!

 

Een Prius snort met 120 km/hr over de autosnelweg.
De kids achterin spelen hun favoriete computergame online.
Ma kijkt voorin naar haar favoriete TV serie en pa naar een spannende voetbal wedstrijd.
Een voorzet, een schot op het doel, Gooaalllll!

 

Resultaat,

 

 

 

De huidige auto's zitten al te vol met afleidende informatie verstrekkende displays.
Telefoon, navigatie, verbruiksmeter, radio RDS, etc. Het wordt steeds moeilijker om de aandacht op het verkeer te houden met zoveel informatie om je heen. Nog meer informatie kan letterlijk dodelijk zijn voor de gemiddelde automobilist.
Bij de invoering van dit soort IT toepassingen dient men zich wel te realiseren, wat voor effect dit op de verkeersveiligheid kan hebben.

 

De webmaster


De negende Tevredenheids Trofee van AutoWeek

 

13-10-2009

 

Automobilisten zijn behoorlijk tevreden over hun auto. Auto´s worden ook steeds betrouwbaarder. Wel of minder tevreden zijn over een auto zit ‘m vooral in de kosten. Dat is de belangrijkste conclusie uit AutoWeek Tevredenheids Onderzoek 2009. Japanse merken als Toyota en Honda domineren de ranglijst. Mercedes Benz is duidelijk aan een opmars bezig.

 

AutoWeek organiseert al negen jaar Nederlands grootste autoconsumenten-onderzoek: de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Ieder jaar mag de AutoWeek TT weer rekenen op duizenden automobilisten die de uitgebreide vragenlijst via internet invullen. Daarbij gaat het om auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, nu dus om auto’s van 2007 en 2008. Door het grote aantal deelnemers - dit jaar meer dan achtduizend - is het mogelijk om de resultaten op modelniveau met elkaar te vergelijken.

 


Minder verschil
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar: Honda of Toyota. De executive klasse - met uitsluitend Europese deelnemers - werd gewonnen door de BMW 5-serie. Maar de verschillen tussen de kop en de staart van het totaalklassement lijken wat af te vlakken. “We zien de afgelopen jaren dat de merkscores naar elkaar toe kruipen,” zegt general manager Goos Eilander van marktonderzoeksbureau Trendbox.

Hoogst scorende model
Vooral de toegenomen betrouwbaarheid van auto’s zorgt voor extra tevredenheid, maar op het gebied van kosten is er nog veel te wensen. Op merkniveau ziet Eilander interessante ontwikkelingen. “Een aardige indicator voor ons is het hoogst scorende model van een merk. Met name Mercedes Benz heeft zich de afgelopen jaren goed opgewerkt. Maar ook BMW, Nissan, Fiat en Volvo zie je steeds beter scoren.” Daarnaast ziet Trendbox dat merken die aanvankelijk een sterk imago hadden, zoals Subaru en Lexus, wat wegzakken.


Honda Jazz ‘t best
In de totaaluitslag daalde het puntenverschil tussen het hoogst en laagst scorende model in vier jaar tijd van bijna 23 punten naar ruim 19 punten. In de TT-editie van 2009 behaalde lijstaanvoerder Honda Jazz een puntenscore van 107,5, de laagste score van 88,3 punten werd behaald door de Peugeot 407.

 

Top-3 per modelklasse
Hieronder de Top-3 per modelklasse. De volledige uitslag is te lezen in AutoWeek 42, die vanaf woensdag 14 oktober in de winkel ligt. De uitslag is ook beschikbaar op autoweek.nl.

Mini/compact
1. Honda Jazz
2. Daihatsu Cuore
3. Fiat 500

 

Compacte middenklasse
1. Toyota Prius
2. BMW 1-serie
3. Mazda 3

Middenklasse
1. Honda Accord
2. Mercedes-Benz C-klasse
3. Lexus IS

Executive
1. BMW 5-serie
2. Mercedes-Benz E-klasse
3. Audi A6

MPV
1. Toyota Verso
2. Mazda 5
3. Nissan Note

SUV
1. Honda CR-V
2. Toyota RAV4
3. Hyundai Santa Fe

Overall klassement
1. Honda Jazz

2. Honda Accord
3. Toyota Prius

 

 

Webmaster,

De Toyota Prius doet het wederom goed en is weer gekozen als beste in zijn klasse!

Hij staat al jaren lang nummer 1 in deze en andere tevredenheidsonderzoeken.

De meeste eigenaren blijken al jaren uiterst tevreden te zijn over het totale concept.

Ik ben dan ook benieuwd hoe het nieuwe model in de onderzoeken van de aankomende jaren zal gaan scoren.

Bron: Autowereld.com

Full Hybrid Electric Toyota Prius Concept introductie tijdens de IAA 2009

 

10-09-2009

 

 

Tijdens de IAA 2009 maakt Full Hybrid Electric Prius Concept zijn opwachting op de stand van Toyota. Het studiemodel combineert de voordelen van een elektrische auto met die van de hybrideauto.

De Full Hybrid Electric Prius Concept is een doorontwikkeling op basis van de populaire, derde generatie Toyota Prius. Als volwaardige Full Hybrid kan de aandrijving worden verzorgd door zowel de elektromotor als de benzinemotor. Voor korte afstanden beschikt deze Prius over een volledig elektrische EV-mode, terwijl de benzinemotor zorgt voor een normale actieradius.

 

Actieradius electrisch is ongeveer van 20 km
Het studiemodel is voorzien van een nieuw ontwikkelde, krachtige lithium-ion-accu die de auto een topsnelheid van 100 km/h geeft. Met een volledig opgeladen accu bedraagt de actieradius ongeveer 20 kilometer. Op langere afstanden functioneert het studiemodel als een reguliere Prius. Het accupakket van de Full Hybrid Electric Prius Concept kan door middel van een gewoon stopcontact in anderhalf uur volledig worden opgeladen. De CO2-emissie van de Prius Electric Full Hybrid bedraagt minder dan 60 g/km


Proefprogramma
Vanaf begin 2010 wordt een serie van 500 Full Hybrid Electric Priussen ingezet voor een wereldwijd testprogramma onder leasemaatschappijen. Voor fleetowners in Europa zijn ruim 150 exemplaren beschikbaar. Hiermee wil Toyota de reacties van klanten peilen om zo de werking van het nieuwe systeem in een vroeg stadium te evalueren. Het Japanse merk kan zodoende het eventuele productiemodel bijschaven aan de hand van praktijkervaringen.

Bron: Autowereld.com

Toyota komt met zuinige Prius sterker uit de crisis

 

29-08-2009

 

 

Als deze crisis één ding duidelijk heeft gemaakt is het dat de auto-industrie een volstrekt abnormale markt is.

 

Op basis van de verhouding tussen vraag en aanbod hadden tal van merken en fabrieken al lang hun deuren kunnen sluiten: er is een structurele overcapaciteit van vele miljoenen auto’s.

Sloopregelingen en miljardeninjecties houden tal van autofabrikanten kunstmatig in leven. Na de bankensector is er wereldwijd geen industrie die zoveel belastinggeld krijgt toegeschoven om het hoofd boven water houden.

 

De vraag welke auto-ondernemingen straks als winnaar uit de crisis te voorschijn komen, is daarom lastig te beantwoorden, zegt Vic Heylen, analist van het Flanders’ Centre for Automotive Research uit het Vlaamse Bree.

Hij brengt in herinnering dat in het midden van de jaren tachtig vijf Europese autobouwers virtueel bankroet waren: British Leyland, Alfa-Romeo, Nedcar, Renault en SEAT. Van dit rijtje bestaat alleen British Leyland niet meer.

‘Deze bedrijven bouwden destijds vier miljoen auto’s. Door gulle staatsteun zijn ze in leven gehouden en nog steeds ligt die beslissing aan de basis van de huidige structurele overcapaciteit’, zegt Heylen.

 

Toch durft hij van één bedrijf met een gerust hart te zeggen dat het uitstekende papieren heeft om gesterkt uit de huidige crisis te komen: het Japanse Toyota. Heylen: ‘Ze maken de beste kwaliteit, hebben de laagste productiekosten, lopen technisch mijlen voor op de concurrentie en zijn een echte wereldspeler met fabrieken in China, India, Europa en Amerika.’

Dat Toyota net als alle andere bedrijven hard wordt getroffen door de enorme vraaguitval in de Verenigde Staten en Europa, doet daar volgens Heylen niets aan af. ‘Het grote verschil met de meeste andere autobedrijven is dat Toyota in de kern een zeer gezond bedrijf is met flinke financiële reserves.’

 

De autobouwer uit Toyota City heeft 30 miljard dollar (21 miljard euro) op de bank staan. Niet zo verwonderlijk voor een bedrijf dat tot eind vorig jaar zeventig jaar lang onafgebroken winst maakte.

Toch wordt ook Toyota hard geraakt door de crisis. Een jaar geleden nog verwachtte Toyota 10,4 miljoen auto’s te kunnen verkopen in 2009. Nu is die prognose verlaagd tot 6 miljoen auto’s.

In het eerste kwartaal leed het bedrijf een verlies van 568 miljoen euro. Dat valt overigens nog mee vergeleken met de verliezen die veel concurrenten boeken. Ter vergelijking: het veel kleinere Duitse Daimler boekte in de eerste maanden van dit jaar een verlies van 1,3 miljard euro.

 

Een autobedrijf dat volgens Vic Heylen wel eens zwaar gehavend uit de crisis tevoorschijn zou kunnen komen, is het financieel zwakke Franse PSA (Peugeot-Citroën). ‘PSA staat er in de wereld alleen voor. Ze hebben geen grote partner zoals Renault heeft met Nissan. Peugeot is vooral afhankelijk van de Franse en Europese thuismarkt. Dat is een groot risico. Vanwege schaalvoordelen die grote concurrenten wel hebben, legt Peugeot het straks tegen hen af. Tenzij PSA zich snel ergens bij aansluit.’

 

Daan de Cloe, senior consultant bij het Automotive Technology Centre in Helmond, zegt geen namen te kunnen noemen van de verliezers in de auto-industrie. ‘Ik weet niet wat er in bestuurskamers wordt besproken over fusies, overnamen of investeringen.’ Volgens De Cloe bepaalt de technologische voorsprong van een automerk de mate van het toekomstige succes. ‘Natuurlijk is het versterken van de financiële positie bij de meeste bedrijven nu prioriteit nummer één. Maar wie daarnaast niet voldoende investeert in nieuwe technologieën, mist de boot.’

 

Net als Heylen ziet De Cloe Toyota versterkt uit de crisis komen. ‘Toyota heeft de afgelopen decennia tegen de stroom in enorm geïnvesteerd in zuinige motoren. Met de hybride Prius natuurlijk als bekendste voorbeeld. Dat betaalt zich nu terug.

‘Overal ter wereld worden kopers van zuinige en schone auto’s fiscaal beloond. Of mogen bezitters van hybride of elektrische wagens gratis parkeren in de binnensteden. Dat zie je terug in de verkoopcijfers. Voor wie vasthoudt aan de traditionele verbrandingsmotor kan het slecht aflopen’, aldus De Cloe.

 

In Nederland is Toyota inmiddels het best verkopende merk. In de jongste editie van de Top 10 Zuinige Auto’s van de ANWB domineert het Japanse merk met zeven benzineauto’s.

 

Volgens Clem Dickmann, directeur van adviesbureau Aumacon, breekt het Aziatische tijdperk in de auto-industrie aan. ‘Niet alleen Toyota heeft een goede uitgangspositie. Vlak Honda en de Koreaanse merken Hyundai en Kia ook niet uit.’

Volgens hem hebben deze bedrijven de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het vergroten van hun marktaandeel in Azië. ‘Nu de economie daar aantrekt, profiteren zij daar volop van.’

 

Maar belangrijker is de technologische voorsprong van de Aziatische merken, zegt Dickmann. ‘De Amerikanen hebben innovatie en milieu nooit serieus genomen. De Duitsers hebben te lang vastgehouden aan de introductie van waterstof, waarvan je nu niets meer hoort. De Aziaten hebben met hun batterijtechnologie gewoon goed gegokt.’

Bron: Volkskrant

Toyota domineert de lijst TOP10 Zuinige benzineauto’s ANWB

 

10-08-2009

 

 


Met zeven schone, zuinige benzineauto’s domineert Toyota de jongste editie van de TOP10 Zuinige auto’s. Deze Top 10 wordt elk kwartaal door de ANWB in samenwerking met de Stichting Natuur en Milieu uitgebracht. In de categorieën ‘klein benzine’ en ‘middelgroot benzine’ staat Toyota bovendien op de hoogste positie. Naast de ‘overall winnaar’ Prius, staan ook de iQ, AYGO, Urban Cruiser, Auris, Corolla en Avensis op de lijst met schoonste en zuinigste auto’s van Nederland.

 

De Toyota iQ is volgens de TOP10 Zuinige auto’s de zuinigste en schoonste auto in de klasse ‘klein benzine’. Deze hoge notering heeft de iQ te danken aan zijn gemiddelde brandstofverbruik van 4,3 l/100 km. Daardoor bedraagt de CO2-uitstoot een bescheiden 99 g/km. Prestaties die worden beloond met het meest groene energielabel A. De Toyota iQ valt voor de zakelijk rijder in de laagste bijtellingscategorie van 14 procent. Ook voor particuliere eigenaren is er voordeel: zij krijgen 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting.

 

iQ is enige zuinige auto met 5 sterren
Opvallend is dat de Toyota iQ in zijn klasse de enige auto in de TOP10 Zuinige auto’s is die de maximale score van vijf sterren heeft gehaald in de EuroNCAP-botsproef. De Toyota iQ is optioneel leverbaar met een Continu Variabele Transmissie (CVT) die voor een gunstiger brandstofverbruik zorgt dan een conventionele automatische transmissie.

 

De Toyota AYGO vergezelt de iQ in de TOP10 Zuinige auto’s in de categorie ‘klein benzine’. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 106 g/km staat de AYGO op een gedeelde zesde plaats. Deze Toyota draagt eveneens het energielabel A en valt in de bijtellingscategorie van 14 procent.

 

Toyota Prius het milieuvriendelijkst
Ook in de categorie ‘middelgroot benzine’ staat Toyota bovenaan. De ANWB en de Stichting Natuur en Milieu beschouwen de derde generatie Toyota Prius als de milieuvriendelijkste auto in zijn klasse. Met een CO2-uitstoot van slechts 89 g/km (en een officieel verbruik van 3,9l/100 km) is de nieuwe Prius het treffende bewijs dat Toyota vooroploopt in de ontwikkeling en productie van hybrideauto’s. De derde generatie Prius staat sinds kort in de showroom. De prijzen van de nieuwe Full Hybrid Prius beginnen bij 24.990 euro.

 

Nieuwkomer Toyota Urban Cruiser, direct achter hybride modellen
Een nieuwkomer in de TOP10 Zuinige auto’s is de Urban Cruiser. Deze nieuwe Toyota staat op plek vier in de categorie ‘middelgroot benzine’ en is daarmee de zuinigste auto met een benzinemotor in zijn klasse; alleen hybride auto’s waaronder de Toyota Prius gaan hem voor. Dankzij de brandstofbesparende techniek Toyota Optimal Drive en standaard Stop & Start systeem realiseert de Urban Cruiser een officieel gemiddelde consumptie van 5,5 l/100 km (CO2-uitstoot: 129 g/km). Een andere Toyota nieuwkomer in de categorie ‘middelgroot benzine’ is de Toyota Corolla 1.3 VVT-i Stop & Start.

Bron: Toyota

De Toyota Prius III is nu al een succes!

 

04-06-2009

 

De belangstelling voor de nieuwe Toyota Prius is echt ongekend.

In Nederland zijn er zo’n 1.500 ondertekende verkoopcontracten voor de nieuwe Prius, nog voordat het model in de showroom staat en klanten een proefrit hebben kunnen maken.

 

En niet voor niets!

 

Het is de enige volwaardige vijfzitter met een CO2-uitstoot per kilometer van minder dan 90 gram. Dat betekent slechts 14 procent bijtelling voor de lease rijders, terwijl ook nog de motorrijtuigenbelasting 75 procent lager uitpakt en zelfs in 2010 door de Nederlandse regering tot nul gereduceerd wordt.

 

In de Toyota-fabriek in het Japanse Tsutsumi heerst een fenomeen dat tegenwoordig bijzonder zeldzaam is in de auto-industrie: de 5.300 arbeiders moeten er overuren maken. De vraag naar de nieuwe (derde generatie) van de Prius is veel groter dan Toyota had verwacht. De levertijd bedraagt nu zo'n zes maanden.

De twee fabrieken bouwen elke maand 50.000 Priussen, elke 53 seconden rolt er eentje van de band. Toch worden er arbeiders uit andere fabrieken aangevoerd (waar minder succesvolle modellen worden gebouwd) om aan de vraag te helpen voldoen.

 

 

Note: In Nederland is de gemiddelde levertijd tot nu toe ongeveer 2 maanden.

Bron: Toyota

Plug-in Hybrid Toyota Prius met lithium-ion komt naar Nederland

 

20-05-2009

 

Waar andere automerken praten over de invoering van hybride technologie, stelt Toyota weer een daad richting de toekomst. Toyota gaat in een aantal Europese markten in totaal 150 PHV’s (Plug-in Hybrid Vehicles) inzetten. Het gaat om Full Hybrid Prius III modellen die als PHV zijn ontwikkeld met lithium-ion batterijtechnologie. Door middel van een stekkeraansluiting kan de PHV gewoon via het stopcontact worden opgeladen.

 

Veel voorkomende korte ritten kunnen hierdoor met nul (!) uitstoot worden afgelegd, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Bij langere afstanden heeft men de voordelen van een Full Hybrid auto. Dus een grote actieradius en een zeer lage (CO2) uitstoot. De Nederlandse Toyota importeur heeft vergevorderde gesprekken gevoerd met haar Europese hoofdkantoor om een aantal van deze PHV’s in Nederland voor een pilotproject in te zetten.

 

 

Vorig jaar werden in Nederland 6.500 Toyota’s Prius verkocht. Mede door dit succes is de Nederlandse markt voor dit pilotproject geselecteerd. De PHV’s worden voor drie jaar aan een selecte groep fleetowners – zoals overheden en nutsbedrijven – in een leaseconstructie aangeboden. Het opdoen van gebruikerservaringen staat centraal.

De eerste serie nieuwe Plug-in Hybrid Vehicles wordt eind 2009 in Straatsburg (Frankrijk) afgeleverd, de andere markten volgen halverwege 2010.

 

Volgende stap naar de toekomst
De PHV is Toyota’s antwoord op de traditionele beperkingen van elektrische auto’s, zoals de relatief hoge kosten van de batterij en de beperkte actieradius. Het is Toyota’s volgende stap in hybride technologie en dus een volgende stap naar de toekomst.

 

Over korte afstanden is de PHV een volledig elektrische auto met nul uitstoot, terwijl hij over langere afstanden met hogere snelheden werkt als een Full Hybrid auto. De benzinemotor dient dan niet alleen als krachtbron, maar laadt tegelijkertijd de batterij op. Een PHV kan dus net als een reguliere Full Hybrid auto tijdens het rijden, gas loslaten of remmen worden opgeladen, maar ook door de stekker in een normaal stopcontact te steken, bijvoorbeeld thuis of op het werk.
Vergeleken met de Full Hybrid Prius van Toyota kan de PHV langer en vaker alleen op de elektromotor rijden. Hierdoor zijn de gebruikskosten en CO2-uitstoot nóg lager, zeker wanneer dit gebeurt met groene energie.

 

Praktijktest sinds 2007
Toyota voert sinds 2007 samen met de Franse energiemaatschappij EDF praktijktests uit met de huidige generatie PHV (die is uitgerust met een nikkel-metaalhydride batterij). Later dit jaar zal Toyota in Straatsburg ongeveer 100 PHV’s van de nieuwe generatie aan een beperkte groep fleetowners en overheidsinstanties gaan leasen, voor een periode van drie jaar.

 

Een deel van de modellen in Straatsburg zal beschikken over een innovatief laadsysteem. Dit systeem garandeert veilig opladen, communicatie tussen stopcontact en auto en de identificatie van de auto. Het factureren van de elektriciteit gebeurt volledig automatisch. Er komt een groot aantal laadpunten beschikbaar bij de huizen van gebruikers, de kantoren van zakenpartners, bij openbare parkeergelegenheden en langs openbare wegen.

 

Visie President Toyota Motor Europe
Toyota treft voorbereidingen om in 2010 meer dan 500 PHV’s van de nieuwe generatie uit te rollen in Europa, Japan en de VS.

 

Tadashi Arashima, President van Toyota Motor Europe: ‘De PHV is een logische uitbreiding van onze Full Hybrid technologie. Zo worden we minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. De pan-Europese expansie van het kleinschalige leaseprogramma maakt het mogelijk de prestaties van de PHV in verschillende markten onder de loep te nemen. Elke markt heeft zijn specifieke uitdagingen op het gebied van infrastructuur. Daarnaast zijn de rijomstandigheden overal verschillend en hebben de klanten andere verwachtingen. Dit is de volgende, cruciale stap naar het verder op de markt brengen van PHV’s op de middellange termijn.’

 

 

Opmerking:

 

De plug-in hybride heeft nog een behoorlijke weg te gaan voordat hij interessant is voor consumenten. Dat zegt Bill Reinert, manager geavanceerde technologie bij de Amerikaanse tak van Toyota. Volgens Reinert zijn vooral de prijs en de levensduur van de accu punten van zorg.

Reinert zegt tegen persbureau Bloomberg dat uit eerste tests blijkt dat het brandstofverbruik niet heel erg gebaat is bij het lithium-ion-accupakket van A123 Systems à 10.000 dollar. Volgens de officiële Amerikaanse meetmethoden haalt de tweede generatie Prius als plug-in een verbruik van 4,7 l/100 km tegen 5,1 voor de gewone Prius.

Bron: Toyota

Prijzen nieuwe Toyota Prius bekend gemaakt

 

27-03-2009

 

Toyota heeft de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe Prius.

 

De Toyota onderscheidt zich duidelijk van de Honda Insight en noemt het model een volwaardige middenklasser. Dat betekent dat Toyota inzet op het zakelijke segment, waar auto’s als de Ford Mondeo en Citroën C5 momenteel goed scoren.

 

De Prius komt met z’n CO2-uitstoot van 89 g/km in de veertien procent bijtellingscategorie. Daarnaast betalen kopers geen BPM bij aanschaf van de nieuwe Prius. De vanafprijs van Toyota Prius is vastgesteld op 24.990 euro – exact evenveel als de huidige.

 

Er zijn vier uitrustingsniveaus voor de Prius,

 

De instapper heet Comfort Edition, dan volgt de Aspiration, Dynamic en de Executive. De Comfort Edition heeft een instapprijs van 24.990 euro, De prijzen van de laatste drie uitvoeringen zijn respectievelijk 27.990 euro, 31.290 euro en 34.290 euro. Alle uitvoering hebben de 1.8 benzinemotor met elektromotor aan boord, met een gecombineerd maximaal vermogen van 136 pk.

 

De uitrusting van de nieuwe Prius is dik in orde. De Comfort Edition is onder andere voorzien van head-up display, airco met climate control, radio/cd-speler met bediening op het stuur, ABS met remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, mistlichten vóór en zeven airbags. De Aspiration voegt hier cruise control, bluetooth, regensensor en 17 inch lichtmetalen wielen aan toe.

 

De Dynamic biedt een harddisk navigatiesysteem, achteruitrijcamera, LED koplampen en waterafstotend glas op de voorportieren. Het summum vind je in de Executive die bovenop alle genoemde zaken nog lederen bekleding met stoelverwarming, adaptieve cruise control en het pre crash safety system biedt. In juni staat de Prius in de showroom maar op de AutoRai is de nieuwe hybride alvast te bewonderen.

 

Link - Prijslijst Toyota Nederland

Bron: Toyota NL

Proef met Toyota Prius plug-in hybride start eerder

 

11-01-2009

 

Nog dit jaar brengt Toyota een vloot van 500 stekkerhybrides van de Prius op de markt.

 

Daarmee gaat de fabrikant de eerste generatie lithium-ion accu´s testen, die door Toyota´s Panasonic EV Energy Company zijn ontwikkeld. Precies 150 exemplaren zullen in Amerika op de weg worden gezet.

 

Het gaat om de nieuwe generatie Prius, waarvan het werelddebuut later deze week op de autoshow in Detroit staat gepland en begin zomer de Nederlandse marktintroductie volgt. Al tijdens de ontwikkeling van deze derde editie sinds 1999 heeft Toyota rekening gehouden met de mogelijkheid om de wagen middels een stekker op te laden.

 

Het was bovendien de bedoeling dat de nieuweling standaard een lithium-ion accupakket zou meekrijgen, maar Toyota twijfelt nog over de betrouwbaarheid. Vandaar dat de wagen nu is uitgevoerd met nikkel-metaal-hydride accu´s.

Toyota gebruikt de testvoertuigen voor markt- en technische analyse. De klanten van de leasevloot dienen hun ervaringen aan Toyota door te geven, zodat de fabrikant het prestatieniveau en de duurzaamheid van de eerste generatie lithium-ion accu´s kan bepalen. De Japanners kondigden eerder aan in 2010 met de proef van start te gaan, maar de auto´s zijn eerder klaar.

Bron: www.telegraaf.nl/auto

BPM-vrijstelling voor energiezuinige auto vanaf 2009

 

29-10-2008

 

Vervallen van de BPM.


De BPM gaat dus per 1 januari 2009 definitief vervallen voor de meest zuinige auto's die momenteel in Nederland te koop zijn. Dit zijn de auto's die vallen in de zogenaamde 14%-categorie voor lease-auto's.

Om hieraan te kunnen voldoen dient de uitstoot CO2 van de auto de volgende waarden te hebben:

 

- benzine, LPG of aardgas: niet meer dan 110 g/km
- diesel: niet meer dan 95 g/km

 

Hoeveel kunt U besparen!

 

Mocht U geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een auto die in de zuinigste categorie valt, dan kunt U daar beter nog even mee wachten tot 2009. Onderstaande tabel geeft een duidelijk beeld van de besparing die U kunt realiseren door Uw nieuwe bolide pas volgend jaar af te nemen.

 

 

* prijswijzigingen door de importeur voorbehouden!

Bron: InfoNu.nl

Nieuwe Prius laat zich zien!

 

16-10-2008

 

Toyota toont komende januari op de autoshow van Detroit de geheel nieuwe Prius. Zoals gebruikelijk zwerven de eerste beelden alweer over het net. Dit is dus de eerste kennismaking met de nieuwe hybride.

 


 

In de loop van het volgende jaar komt de nieuwe Toyota Prius op de markt. Eerder lieten we al spionagefoto’s zien van het nieuwe model dat gecamoufleerd rondreed in België. Dit zijn de eerste foto’s waarin de auto in vol ornaat is te zien.
Bij de nieuwe Prius heeft het milieu geen topprioriteit gekregen. In een interview met de Britse krant Times zegt een Toyota-woordvoeder uit dat land: “De nieuwe Prius heeft een uitstoot van minder dan honderd gram CO2 per kilometer. Dat is minder dan het huidige model. De vermindering had groter kunnen zijn, maar er is gekozen om de prestaties te verbeteren.” Vanuit Toyota is al eens bevestigd dat de benzinemotor groeit van 1,5- naar 1,8-liter. De topsnelheid gaat van 170 naar zo’n 195 kilometer per uur. De derde generatie Prius wordt wat langer en breder. Dat is volgens Toyota gedaan om de Amerikaanse koper tevreden te stellen. “Daar is men gewend aan grotere en snellere auto’s.”

 


Als de nieuwe Prius op de markt komt, is hij nog steeds voorzien van de ‘ouderwetse’ nikkel metaalhydride-batterijen. In 2010 komt de plug-in-versie met nieuwe lithium ion-techniek. Daarvan wordt eerst een beperkt aantal uitgezet bij wagenparkbeheerders. Bij gebleken geschiktheid, komt hij ook voor normale stervelingen te koop. Op het moment onderzoekt Toyota wat de actieradius op louter elektrokracht moet zijn.

 

 

>>>> Bekijk video presentatie Prius III.

 

 

 

Toyota USA bevestigd via hun officiele Open Road Blog, dat deze foto's de echte Toyota Prius 2009 weergeven.


Bron: AutoWeek en Toyota's Open Road Blog

Spyshots Toyota Prius 2009

 

23-08-2008

 

De nieuwe Toyota Prius model 2009.

 

Volgend jaar maakt de nieuwe Toyota Prius zijn opwachting. De hybrideauto krijgt een grotere en krachtigere motor en is zelfs voorzien van een zonnepaneel in het dak. Op deze manier bespaart het nog meer fossiele brandstof.

Je zou het haast niet zeggen als je deze spyshots bekijkt, maar de nieuwe Toyota Prius krijgt een heel ander koetswerk. De hybrideauto wordt een kleine 3 cm breder, terwijl de lengte met eenzelfde hoeveelheid centimeters afneemt. De vormgeving blijft in de basis gelijk aan de huidige generatie. In hoeverre het front en de achterzijde vernieuwend zijn is niet goed zichtbaar door de hoge mate van camouflage.

 

Toyota’s camouflageteam heeft zich hard gemaakt om zoveel mogelijk geheim te houden.

 

Middenconsole
Binnenin heerst er minder discretie. Hier is duidelijk te zien dat het dashboard van de nieuwe Prius grote wijzigingen ondergaat. Meest in het oog springend is de komst van een heuse middenconsole en de plaatswijziging van de pook. In plaats van op het dashboard wordt deze bij de nieuwe generatie in de middenconsole opgenomen.

 

Het TFT-scherm is een aantal centimeters lager geplaatst. Een vreemde beslissing van Toyota, want een hoger geplaatst scherm ligt beter in het blikveld van de bestuurder vinden wij. Verder krijgt het stuurwiel zowaar een sportief tintje mee.


Zonnepaneel
De 1.5 liter Hybrid Synergy-motor wordt opgeboord naar 1.800 cc om meer vermogen te realiseren. Ondanks deze stijging van de totale cilinderinhoud claimt Toyota dat het brandstofverbruik daalt t.o.v. het vorige model Prius. Een eventuele optie van een zonnepaneel in het dak resulteert in nog minder behoefte aan fossiele brandstof.

Bron: AutoWereld.com

Toyota Prius taxi met 550.000 km op de teller

 

05-08-2008

 


Volgens opgave van Toyota moet de Prius lekker zuinig zijn en het is een Toyota: degelijk dus. De ruimte binnenin is ook ok, dus de Prius zou een prima taxi moeten kunnen zijn. Alleen: houdt de batterij dat uit?

Een taxi bedrijf in Cairns, Australie heeft 32 Priussen die gemiddeld 200.000 km per jaar rijden. Volgens eigen zeggen zijn de kosten voor brandstof en onderhoud slechts de helft vergeleken met de reguliere auto’s uit hun vloot. Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.


Interessanter is de staat van de batterij. Deze blijkt inderdaad te zijn vervangen, maar pas bij een kilometerstand van 500.000 km. De enige andere Prius in Australie waarvan de batterij is vervangen, kreeg deze bij 350.000 km. Dat zijn behoorlijke kilometrages, dus veel zorgen over de levensduur van het accupakket hoeven we ons blijkbaar niet te maken. Bij de importeur van Toyota waren geen gevallen bekend van accupakketen die vervangen zijn bij een Nederlandse Prius. (via caradvice)

 

Bron: AutoBlog.nl

Volgende Toyota Prius met zonnepanelen in het dak ?

 

07-07-2008

 

 

Op het moment dat verschillende autobouwers de laatste hand leggen aan hun eerste hybrideauto, staat Toyota op het punt alweer de dérde generatie Prius te lanceren.

 

En met de volgende editie zet het merk weer een stap voorwaarts.

 

De auto krijgt mogelijk zonnepanelen in het dak, zo meldt de Japanse krant Nikkei.


De panelen zullen worden toegepast op de duurdere types van de modellijn. Ze zijn bedoeld om energie op te wekken, dat vervolgens gebruikt wordt voor de airconditioning. Volgens Nikkei moeten de panelen een deel van de benodigde 2 tot 5 kW aan elektriciteit genereren.

 

Naar verwachting zal Toyota op de autoshow in Detroit, die begin januari wordt gehouden, de nieuwe Prius presenteren. Dit maal plant de autobouwer een diep leveringsprogramma. De vijfdeurs hatchback bijt het spits af. Later komen andere varianten, zoals de ruimtewagen. Ze worden langer en breder dan het huidige model. De afstand van bumper tot bumper groeit met 10 cm.

 

Voor de aandrijving zorgt een 1,8 liter viercilinder tegen een 1.5 in het bestaande model. Het brandstofverbruik zal echter lager liggen. De benzinemotor staat in verbinding met een accupakket met verbeterde capaciteit. Toyota past wederom nikkel metaal-hydride accu's toe, aangezien het merk lithium-ion exemplaren nog als onbetrouwbaar bestempelt. Naast de combinatie verbrandings/elektromotor komt het merk ook met een variant die zijn energie krijgt via normale stopcontacten.

Toyota plant een productie-aantal van 450.000 stuks in zijn Japanse fabriek. Dat volume ligt 60% hoger dan het 2007-resultaat.

Bron: Telegraaf.nl

Toyota Prius in meerdere landen bovenaan in klanttevredenheidsonderzoeken

 

20-06-2008

 

 

 

Ook Frankrijk en Duitsland zetten Toyota Prius nu bovenaan.

(20-06-2008)


De Toyota Prius staat in Duitsland en Frankrijk het hoogst aangeschreven als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid. Uit het klanttevredenheidsonderzoek van het gerenommeerde onderzoeksbureau J.D. Power and Associates kwam de Prius als hoogst scorende auto naar voren. Eerder al zetten Britse Prius-rijders hun auto op nummer één.

Zowel in Frankrijk als in Duitsland kwam de hybride Toyota ook op de eerste plaats in zijn eigen categorie, die van gezinsauto’s in het D-segment. Maar niet alleen de Prius gooide hoge ogen. Eigenaars van de Toyota Verso gaven hun auto de hoogste score in de categorie van MPV’s. In Duitsland bereikte de AYGO, net als in het Verenigd Koninkrijk, de eerste plaats in zijn klasse en in Frankrijk scoorde de Land Cruiser het hoogst bij de terreinauto’s.

J.D. Power and Associates stuurde in Frankrijk autobezitters die tussen januari 2005 en december 2006 een auto kochten een vragenlijst. Daarvan ontving het bedrijf 18.000 volledig ingevulde enquêteformulieren terug. De eigenaars beoordeelden hun auto’s op 77 punten verdeeld over 4 categorieën. Zo gaven zij hun mening over de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun auto, maar ook over de service van hun dealer en de kosten van onderhoud en het rijden in het algemeen. Maar liefst 109 modellen van 25 merken kregen een waardering.

 

Ook vorig jaar eindigde de Toyota Prius bovenaan in de ranglijst. De hybride kreeg nog meer punten dan in het onderzoek van 2007: de Prius scoorde 867 uit 1.000 punten en dat zijn er 9 meer dan vorig jaar.

 

Top 25 Tevredenheidsindex (modellen 2005-2006)

 

01. Toyota Prius (88,8%)
02. Honda Accord (87,0%)
03. Toyota Avensis (85,7%)
04. Mazda 6 (85,4%)
05. Honda Civic (85,1%)
06. Honda Jazz (84,8%)

07. Mazda 3 (84,8%)

08. Mercedes CLK (84,8%)
09. BMW 1 (84,6%)
10. BMW X3 (84,5 %)
11. Toyota Yaris (84,4%)

12. BMW 3 (84,4%)
13. BMW 5 (84,3%)

14. Toyota Aygo (84,3%)
15. Audi A3 (84,2%)
16. Toyota Corolla Verso (84,1%)
17. Audi A6 (84,0%)
18. Toyota Corolla (83,9%)

19. VW Jetta (83,9%)
20. Honda CR-V (83,7%)
21. Mercedes E-Klasse (83,6%)

22. Nissan Primera (83,6%)
23. Audi A4 (83,5%)
24. Nissan Note (83,3%)
25. Skoda Octavia (83,2%)

Top 20 slechtst scorende auto's (modellen 2005-2006)

 

103. Chevrolet Matiz (72,3%)

102. VW Fox (74,2%)

101. Smart fortwo (74,2%)
100. Citroën Berlingo (74,2%)

099. Kia Sorento (74,4%)

098. Fiat Punto (75,6%)

097. Seat Ibiza (75,6%)

096. Chevrolet Kalos (75,6%)
095. Fiat Stilo (75,8%)
094. Kia Carnival (76,0%)
093. Citroën C2 (76,1%)

092. VW Sharan (76,4%)
091. Suzuki Grand Vitara (76,4%)
090. Hyundai Atos (76,5%)
089. Renault Espace (76,8%)
088. Hyundai Santa Fe (77,5%)
087. Citroën C3 (77,9%)
086. Hyundai Matrix (78,0%)
085. Peugeot 307 (78,2%)
084. Peugeot 206 (78,3%)

Bron: AutoRai.nl (onderzoek J.D. Power and Associates)

Grote groene plannen van Toyota

 

13-06-2008

 

 

Volgend jaar wordt een druk hybridejaar. Niet alleen Honda start een hybride-offensief, ook Toyota maakt werkt van dit type auto. Naast de derde generatie Prius komen twee geheel nieuwe modellen van respectievelijk Toyota en Lexus in de showrooms te staan.

 

Dat heeft Masatami Takimoto, executive vice president Research & Development, gezegd in een interview met Automotive News. De Toyota is een geheel nieuw model dat boven de Prius opereert. Net als de derde generatie Prius krijgt de nieuwe Toyota hybride ‘gewoon’ de beschikking over de nikkel-hydride accu’s die ook in de huidige Prius zitten. De nieuwe Toyota en de Lexus hybride debuteren beiden op de North American International Auto Show (NAIAS), die in januari in Detroit wordt georganiseerd.

 

De eerste Toyota met lithium-ion-batterijen wordt een plug-in hybride, die in 2010 in de showrooms komt te staan. Maar Toyota-directeur Katsuaki Watanabe denkt al verder dan de lithium-ion-accu’s. Een team van vijftig ingenieurs werkt momenteel aan de ontwikkeling van een nog krachtiger type accu’s. Bovendien heeft Toyota belangrijke stappen in de waterstoftechnologie gezet, werd eerder deze week bekend.


Op de kortere termijn komt Toyota met twee nieuwe benzinemotoren: een 1,3-liter en een 2,5-liter, beiden met start-stop technologie. Verder komt eind dit jaar een nieuwe zesbak die voor een lager verbruik zorgt. Toyota’s doelstelling is om in 2010 een CO2-uitstoot te bereiken die 35 procent lager is dan in 2001.

Bron: AutoWeek

10.000e Toyota Prius afgeleverd!

28-03-2008

 

 

Toyota profiteert volop van de groene wind die momenteel door autoland waait. Dat blijkt wel uit het nieuws dat het merk de productie van de Prius de komende jaren flink opschroeft.


Toyota gaat in 2009 maar liefst 60 procent meer Priussen produceren dan vorig jaar. In 2007 maakte Toyota 280.000 exemplaren van de hybride auto, in 2009 moet dat getal stijgen naar 450.000 stuks. In ons land is de vraag naar de Prius fors gestegen door de lagere bijtelling die rijders van de hybride hoeven af te dragen.


Honda blijft de grootste concurrent voor Toyota op het gebied van hybride auto’s. Volgend jaar komt Honda met een ‘affordable hybrid’, een volledig hybride auto die qua prijs onder de Prius en de Civic Hybrid wordt gepositioneerd.

Bron: Toyota en Groenopweg.nl

Toyota Prius bewijst efficiency en betrouwbaarheid

 

20-03-2008

Keulen,


Met een spectaculaire stertocht door Europa wil Toyota de efficiency en betrouwbaarheid van de hybride aandrijving bewijzen. Onder de slogan “Toyota ontmoet Europa”, rijden drie standaard Toyota Prius hybrides van de buitenste kustpunten van het Europese vasteland naar de Automobilmesse AMI in Leipzig. Tijdens deze rit van totaal ongeveer 10.000 kilometers zullen de drie Toyota Prius hybrides 17 Europese landen doorkruisen en punctueel tijdens de opening van de Automobilmesse AMI in Leipzig aankomen. Tijdens een persconferentie zal Toyota de auto's op 4 April om 14:00 uur op stand C 31 aan de media presenteren.

 

De rit start op 28 maart 2008!

 

Meer informatie over deze sterrit en ook verslagen, foto’s en video’s van deze rit zijn te vinden op de site van de organisatie.

 

Toyota ontmoet Europa!

Bron: Prius-sternfahrt.de

Run op Toyota Prius

 

02-02-2008

Toyota heeft naar eigen zeggen grote leveringsproblemen met de Prius in Nederland. De hybride-auto is volgens directeur Pieter van der Velden van Louwman & Parqui niet aan te slepen. "Komende maand zullen we 700 stuks afleveren. Voor het hele jaar hebben we slechts 3.750 exemplaaren beschikbaar, die zullen volgens mij snel verkocht zijn."

 

Van der Velden verwacht dat de fabrikant mogelijk met extra auto's komt, nu in Amerika de dollar zo laag staat. Productiecapaciteit voor de Verenigde Staten wordt dan mogelijk beschikbaar gesteld om de enorme Europese honger naar de Prius te stillen.

 

Voor de Nederlandse markt levert Toyota in maart 500 stuks, in april 400. In mei komen zelfs 1000 auto's beschikbaar. Het merk profiteert van de hogere BPM-korting op hybride-auto's (van €6.000 naar € 6.400) en de lagere bijtelling (14% in plaats van 25%).

 

Ook de vraag naar concurrent Honda Civic Hybrid is de afgelopen tijd sterk toegenomen. Honda Nederland heeft zijn doelstelling inmiddels bijgesteld. Nog voordat de 14%-bijtelling regeling voor auto's met een uitstoot van minder dan 110 g/km inging, dacht het lokale hoofdkantoor 1.250 tot 1.500 stuks te verkopen. Op dit moment ligt de orderintake twee keer zo hoog als gepland en rekent de importeur op een afzet van 2.750 stuks voor heel 2008. De importeur gaat in de komende vier maanden 400 tot 450 Civic's hybride per maand uitleveren.

Bron: AutoWeek.nl

Het Toyota Prius lease voordeel en de verkoopprijs verlaging in 2008

 

17-01-2008

Prius van de zaak? Slechts 14% bijtelling!


We hebben maar één wereld… Daar moeten we zuinig op zijn!

De hybride Toyota Prius gebruikt maar 1 liter brandstof voor 23 kilometer* en heeft

de láágste CO2 uitstoot van alle benzine auto’s in zijn klasse.

Daarom verleent de overheid de Prius ook de hóógste milieusubsidie: € 6.400,-

Dit houdt in dat, als u zakelijk Prius rijdt, slechts 14% bijtelling in plaats van

25% bijtelling betaalt. Dat scheelt u al snel ruim € 100,- netto per maand!

Intussen rijdt u wel mooi in een moderne, complete auto.

 


De Toyota Prius is een van de ruimste auto’s in zijn klasse.

Wat direct opvalt is zijn meer dan complete uitrusting: CVT-automaat, Climate Control,

Cruise Control, Radio/CD-speler, lichtmetalen velgen en nog heel veel meer zijn

standaard. Zo wordt een bijdrage leveren aan een beter milieu wel heel comfortabel!

 

U rijdt al een hybride Toyota Prius voor een consumentenprijs van € 25.095,-

(inclusief een BPM korting van € 6.400,-.)

Een Toyota Prius least u al vanaf € 489,- per maand.

Bron: Toyota.nl

Toyota: plug-in hybrides in 2010

 

16-01-2008

Toyota heeft op de North American International Auto Show 2008 in Detroit bekendgemaakt in 2010 te beginnen met de verkoop van 'plug-in' hybrideauto's met lithium-ionbatterijen aan fleetowners in de Verenigde Staten en daarbuiten. Met dit doel onderzoekt de autofabrikant samen met de Matsushita Group momenteel de haalbaarheid van de massaproductie van lithium-ionbatterijen, door hun joint-venture-onderneming Panasonic EV Energy Co.

De bekendmaking betekent een nieuwe stap op weg naar de popularisering van plug-in hybrideauto's, na de start van de tests op de openbare weg in 2007 van plug-in hybrideauto's van Toyota, uitgerust met nikkelmetaalhydridebatterijen in Japan, de VS en Europa'.

 

Eerder liet Toyota weten voor de komende generatie Prius, die in 2009 op de weg verschijnt, nog vast te houden aan de huidige batterijen met NiMH-technologie na de overstap op de efficiëntere lithium-ion techniek serieus te hebben overwogen voor dit hybride 'volumemodel'.

 

Webmaster,

Het is overigens nog niet bekend of een nieuw model Prius ook al in 2009 in Nederland geintroduceerd zal worden. De mogelijkheid bestaat, dat dit pas in 2010 zal zijn.

Bron: Toyota Motor Corporation, Autokompas.nl

 

 

Op deze pagina vindt u de meest recente nieuws items die betrekking hebben op de Toyota Prius.

 

Officiele Link:

- Het laatste nieuws van Toyota

Prius nieuws