Enkele componenten uit de nieuwe Toyota Prius - model 2009

 

klik voor een Prius 3 Test Drive

 

Prius III (2009) - Klik voor een Test drive

 

 

 

Het nieuwe EGR systeem (uitlaatgas recycle systeem).

 

Het nieuwe EGR systeem zorgt voor het terugwinnen van warmte uit de uitlaat-gasstroom.

Dit zorgt voor een kortere aanwarmtijd van het koelsysteem van de verbrandingsmotor, zodat ook deze eerder opgewarmd is.

Daardoor kan de verbrandingsmotor eerder stoppen. Tevens is er sneller warmte beschikbaar voor de interieur verwarming.

Het EGR systeem verhoogd de efficientie van de totale hybride aandrijving t.o.v. de aandrijving in de Prius 2.

 

 

Het nieuwe EGR systeem (uitlaatgas recycle systeem).

 

 

Klik op foto voor grotere afbeelding!

 

Het nieuwe 1800 cc atkinsoncycle motorblok.

(Klik op foto voor grotere afbeelding)

 

De nieuwe 1.8 ltr - 4 cil. verbrandingsmotor heeft een vermogen van 73 kW (99 pk) bij 5200 tpm

 

 

 

Kleppen en cilinder open view 1

 

 

 

Kleppen en cilinder open view 2

 

 

 

De oude en de nieuwe Inverter/converter.

 

 

 

De nieuwe Inverter/converter.

 

De nieuwe power control unit (inverter/converter) is compacter ontworpen en er is een directe koeling van de IGBT power transistoren.

De converter verhoogd de gelijkspanning van 201.6 volt DC naar 650 volt DC en een tweede DC/DC converter zet de 201.6 volt

om in 12 volt t.b.v. het laden van de 12 volt hulpaccu.

 

 

 

De nieuwe Inverter/converter (open view)

 

 

 

De nieuwe Inverter/converter (open view)

 

 

 

De oude en nieuwe AC synchrone motor/generator MG 1.

 

AC-synchrone motor/generator MG1 in Prius 2

25 kW (34 pk) max. 10.000 tpm

 

 

AC-synchrone motor/generator MG1 in Prius 3

42 kW (60 pk) max. 10.000 tpm

 

De oude en nieuwe AC synchrone motor/generator MG 2.

 

AC-synchrone motor/generator MG2 in Prius 2

50 kW (68 pk) bij 1200 rpm

 

AC-synchrone motor/generator MG2 in Prius 3

60 kW (80 pk) bij 1200 rpm

 

De oude en nieuwe power split device (planetenwielkoppeling).

 

Planetenwielkoppeling in Prius 2

Compact uitgevoerde planetenwielkoppeling met kettingoverbrenging naar eindreductieset

 

 

Planetenwielkoppeling in Prius 3

Robuster uitgevoerde planetenwielkoppeling

met de vernieuwde tandwieloverbrenging

naar eindreductieset.

 

Klik op foto voor grotere afbeelding!

 

De oude en nieuwe hybride E-eenheid + versnellingsbak (planetenwielkoppeling).

 

Deze is op alle gebied een stuk compacter en lichter geworden, maar in vermogen toegenomen.

(Klik op foto voor grotere afbeelding)

 

 

 

De nieuwe hybride E-eenheid + versnellingsbak (planetenwielkoppeling).

 

 

 

De nieuwe hybride E-eenheid + versnellingsbak (planetenwielkoppeling).

(Open view rechts onderaan de foto)

 

 

 

De elektrische waterpomp (met het loze vliegwiel t.b.v.motor afstelwerkzaamheden).

 

 

 

De nieuwe NiMh accuset.

 

De nieuwe accuset van de Prius 3 bestaat uit 28 modules van 6 cellen van 1,2 volt.

Elke module levert een spanning van 9,6 volt. De totale aansluitwaarde van de accuset is 201,6 volt.

Het totale maximale peak vermogen van de nieuwe accuset is 27 kW (36 pk).

 

 

 

Een detail van de nieuwe NiMh accuset.

 

 

 

Met 5 sterren crash veiligheid en een arsenaal aan airbags zit u veilig in de nieuwe Toyota Prius!

 

 

Overige zaken m.b.t. het nieuwe model Toyota Prius

 

 

 

De verschillende velgen die standaard of als accessoire leverbaar zijn onder de Prius 3.

 

 

De 17" LM velgen met Yokohama C-Drive 215/45/R17 banden is als set te koop voor € 1450,= via www.john2211.nl

Wanneer u geinteresseerd bent stuur dan een mailtjes naar: webmaster@john2211.nl

 

Let op,

Wanneer u van plan bent om op de 15" LM velgen zonder wielplaten te gaan rijden, dan dient u tijdens de bestelling van het nieuwe model Prius gelijk een set naafdopjes mee te bestellen. Er zitten namelijk standaard geen naafdoppen op de 15" LM velgen, omdat er normaal wielplaten op gemonteerd zitten. (Tip!, de naafdopjes van de lichtmetalen velgen van een Toyota Aygo passen hier perfect op).

 

 

 

 

Er is via de dealerorganisatie een 17" velg als accessoire te bestellen ter vervanging van de 15" velg.

Deze velg wijkt echter af t.o.v. de velg die onder de Aspiration, Dynamic en Executive (zonder solarroof) zit.

 

 

 

 

De 17 inch Toyota Prius 3 banden (Aspiration, Dynamic en Executive versies zonder solarroof).

 

 

 

 

 

De 15 inch Toyota Prius 3 banden (comfort versie en versies met solarroof).

 

 

Op deze pagina vindt u informatie m.b.t enkele nieuwe componenten in de Toyota Prius - model 2009.

 

Links Prius 2009 info

 

 

 

 

Technische specificaties:

 

Aandrijving:

Hybrid Synergy Drive.

Verbrandingsmotor:

1.8 ltr 4 cyl. VVT-i - 99 pk bij 5200 rpm

Elektromotor:

60 kw / 82 PK.

Vermogen (gecombineerd):

100 kw / 136 PK.

Acceleratie:

0 tot 100 km/h in 10.4 sec.

Verbruik:
(ECE 3,9 L/100 km)

CO2 emmissie:

89 g/km

 

Prijzen Nederland:

 

Link - Prijzen/uitrustingen

 

Interieur:

 

Verbeterde beenruimte achterin.

Centrale console met ergonomisch geplaatste bedieningsknoppen en schakelhandel.

Bestuurdersstoel met verticale verstelbaarheid.

Horizontaal en verticaal verstelbaar struurwiel.

5 ruime zitplaatsen.

 

Exterieur:

 

Lengte: 446 cm.

Breedte: 174,5 cm.

Hoogte: 149 cm.

Wielbasis: 270 cm.

Grondspeling: 14 cm.

Verbeterde CW waarde: 0,25.

15" aluminium velgen - 17" optioneel

Banden - 195/65/R15

Banden optioneel - 215/45/R17

 

Veiligheid:

 

Bestuurder en voorste passagier airbags.

Voorste bestuurder en passagier stoel airbags.

Bestuurder knie airbag.

Voor en zij gordijn airbags.

Star veiligheidssysteem.

ABS, BA, EBD, VSC en Tractioncontrol

Optioneel: Dynamic Radar cruise control met PCS (Pre Collision System)

 

Comfort:

 

60/40 deelbare achterbank.

Power-on startknop.

Keyless entry and startup.

Airco met A/C elektrische compressor

Auto up/down op alle ramen.

Instrumenten paneel met multi-info display

presentatie energymonitor, hybride systeem indicator, verbruikshistorie.

Heads-up display in voorruit

Normal, ECO, Power en EV drive modes.

 

Technologie:

 

Optioneel: Zonnedak met zonnecellen.

Optioneel: PCS (Pre collision system).

Optioneel: Led koplampen.

Optioneel: Bluetooth muziek streaming.

Touchtracer (ingedrukte knop presentatie)

 

Belangrijke innovaties:

 

Elektrische waterpomp, daardoor geen snaren meer onder de motorkap (minder brandstof verbruik en onderhoud).

 

Verbeterd uitlaat recirculatie systeem voor meer motor efficiëntie (EGR).

 

Een nieuw ontwikkeld regeneratie

systeem voor nog meer efficiëntie.

 

4 drive modes: Normal-, Power-, Eco- en EV-drive.

 

Remote Airconditioning control system.

 

De motor, versnellingsbak en inverter zijn 20% lichter dan in de Prius II.

 

Meer motorvermogen, een hogere topsnelheid, snellere acceleratie bij een lager brandstofverbuik i.v.t. de Prius II.

 

Videolink:

Een aardige video van de Prius III.