Ingezonden stukjes

Deze pagina is bedoeld voor ingezonden stukjes van eigenaren van een Toyota Prius.
Zo kan iedereen op die manier zijn ervaringen met andere eigenaren delen.

Schrijf een leuk stukje en mail het naar ons.


Ingezonden door "De Webmaster"

3 oktober 2005


Waar blijven de Nederlandse taxichauffeurs?


De zakelijke rijders kiezen steeds meer voor de Prius.

Lease maatschappijen hebben de Prius ontdekt en ook de leaserijders kiezen steeds meer voor de Prius.

Want, waar vindt je een auto voor die zo kompleet is voor een prijs onder de 30.000 euro.

Hij rijdt als een limo en heeft een prijs van een middenklasser.

Het is echter een onbekende in de Nederlandse taxi wereld en dat is jammer, want het is een auto met lage gebruikskosten.

In het buitenland begint men de Toyota Prius als taxi te ontdekken en dat is logisch, want de Prius is uitermate geschikt om in de stad en of in de file te rijden. Het hybrideconcept komt daar uitermate goed tot zijn recht. Zuinig, stil en comfortabel.

In Canada is b.v. een taxibedrijf gevestigd, die al enkele jaren gebruik maakt van een Toyota Prius als taxi.

 

De eerste Prius was een Toyota Prius model 1. Deze heeft 342.000 km als taxi gereden. De tweede Prius was ook een model 1 en heeft 140.000 km gereden tot hij werd ingeruild voor het huidige model. Het huidige 2004 model heeft er inmiddels al weer 45.000 km op zitten.

De eigenaar is zeer enthousiast over de Toyota Prius als taxi, vooral het hybrideconcept, het comfort en de lage gebruikskosten spreken hem aan.

Hier is een video met het relaas van deze taxichauffeur.

Videolink - "De Prius als Taxi"

Toyota Prius als Taxi

Hier zijn nog enkele foto's van taxi's in andere landen


John Visbeen


Ingezonden door Thomas Mau

19 september 2005

Ik ben vandaag in Frankfurt op de IAA geweest, 6 uur lang door alle hallen gelopen om toch de nieuwste snufjes te ontdekken. De Maybach was wel mooi, Ferrari kreeg heel wat bezoekers en Mercedes had 3 verdiepingen met zo’n 50 auto’s in een gigantische ruimte geplaatst. Op technisch vlak was de Prius nog steeds een auto uit een andere tijd, geen enkele leverancier had iets te bieden wat vergelijkbaar was. Volgens mij hebben heel wat ‘ grote jongens ‘ in de markt de laatste 5 jaar geslapen. Audi en BMW hadden slechts concept modellen neergezet met een sticker erop ‘ Hybride ‘. Voor 2007 zullen zij niet in de handel verschijnen. Toyota had een Prius ‘ door het midden gezaagd ‘ om voor het publiek deze techniek zo transparant mogelijk te maken. Ik heb enkele foto’s gemaakt die details van de aandrijving tonen die ik eerder zo nog niet gezien heb.

Klik op bovenstaande thumbnails voor groter formaat foto.


Thomas Mau


Ingezonden door Arie Zeelenberg

07 september 2005


De PRIUS Maximus
,

Voor de vakantie hebben we vaak te veel bagage of te weinig laadruimte. De klassieke oplossing is een dakkoffer. Voor de technici van Toyota die zo erg hun best hebben gedaan op de mooie lijn en om de CW waarde optimaal te krijgen is dit sneu. Voor mensen die daarom een hekel hebben aan een ding op het dak en ook vanwege windgeruis en hoger verbruik is hier de oplossing;

Diegene die dit ook willen en zelf wat laswerk aankunnen, of een kennis hebben die dat kan, is hier de technische kant;
Op de door Toyota gemonteerde fietsdrager is een Twinny Load Classic aangebracht. De bagagebox is van Twinny Load en wel de Twinny Load Master, officieel past deze alleen op het type “Off Road” . Door van de classic de staande steunen af te slijpen kan de bagagebox er echter wel op. De twee evenwijdige verstelbare kokerprofielen (waarmee je de steunen op de maat van de fiets schuift) van de Twinny Classic hebben een iets kleinere onderlinge afstand dan van de bak. Van de bevestigingssteun van de bagagebak zijn daarom twee kokers die er in schuiven (van elke kant één,) verplaatst en opnieuw vastgelast.
Als de bagagebox nu geplaatst wordt dan kom je er achter dat de klep niet meer open kan. Daarom is het uitstekende deel van de fietsdrager (de “trekhaak”) gedemonteerd (twee bouten) en vermaakt.

Op de koker van de trekhaak is een zelfde koker gelast en met zijplaten versterkt. De haak is iets naar voren gehaald (ca 8 cm) en zakt hierdoor tevens de dikte van de koker. De klep kan nu precies open.
De extra gaten maken het mogelijk de trekhaak nog wat verder naar achteren te monteren voor iets meer speling tussen de bagagebox en de klep. De trekhaak wordt weer verwijderd en alleen gemonteerd tijdens de vakantie.
Bij de rit naar de montage plek zonder bagagebox en terug met was het verbruik bij een rustige rit over de snelweg voor zover meetbaar exact gelijk nl 4,7 ltr/100 km.


Arie Zeelenberg


Ingezonden door Arie Zeelenberg

06 augustus 2005

Allereerst complimenten met je site, professioneel en zeer informatief !
Sinds enkele weken ben ik eigenaar van een Prius. Ik had een nieuwe in bestelling voor oktober toen er plotseling een Prius in de showroom stond van maart dit jaar met 10 000 km op de teller. Het feest is dus eerder begonnen !

Graag wilde ik mijn Tom Tom op PDA (HP 2210) weer netjes inbouwen maar vond het zonde om het prachtige dashboard te ontsieren. De warboel van kabels is blijft een probleem. Ook zitten puzzelen of alleen het scherm van de Prius is te gebruiken in samenwerking met de PDA maar dit is hoge school elektronica en daarover las ik nog niets. Toch heb ik nu een goede oplossing gevonden waarbij alle draden zijn weggewerkt en de PDA eenvoudig is in te steken en te verwijderen.

Bijgaand enkele foto's.

Ik heb de voorste bekerhouder opgeofferd, Daarin is een gat gemaakt (in de hoek van het vaste deel) waar de stekker van de PDA door heen gaat. Deze stekker zit met een tie rib vast op een halfrond plastic plaatje met daaraan een lip die iets breder is dan de stekker en ca 5 cm lang (niet kritisch). Dit lipje zakt met de kabel in het gat en daarin kan hij iets op en neer en zijdelings bewegen. Het plaatje maakt het ook mogelijk de stekker "op te zoeken". De pda glijdt er met 1 hand direct op. Wel heb ik de klemhaakjes van het stekkertje afgeslepen. De pda zit op een perfecte plek, is goed te zien voor bestuurder en passagier en kan goed worden opgeborgen in het kleine vakje van de armleuning.
De stroom voorziening heb ik afgetapt van de plug in de armleuning, deze gebruik ik nu niet meer. (wie wel ?) Aan de stekkerplug van de stroomvoorziening van de pda en de GPS heb ik twee draden gesoldeerd waarop aan het andere uiteinde twee kabelschoentjes. Deze passen in de aansluitstekker van de stekkerplug in de armleuning. (aan de achterzijde)
De kabel voor de GPS loopt in de armleuning onder de mat naar de deuststijl en daar is hij eenvoudig onder de lijsten te stoppen langs de dorpel en de achterdeur. De GPS ontvanger zit met dubbelzijdig tape geplakt achter de bank leuning onder de gordel. Deze ontvanger moet "lucht" zien (geen metaal) en werkt daar perfect. Hierdoor hoefde ik het dashboard niet te slopen (demonteren). De kabel voor de GPS is verlengd met een standaard kabel voor een muis of toetsenbord, deze zijn overal te koop. De middenconsole met de armleuning is heel eenvoudig te demonteren. Trek de voorkant bij de onderste la iets naar voren (laat de la dicht) en til dan de hele zaak, rechtstandig naar boven toe, op. Er komen twee parker schroeven vrij aan de voorzijde. Deze losdraaien. Vervolgens het matje in de bak onder de armleuning weghalen. Daaronder zitten twee koppen van boutjes (dopsleutel 10) , deze losdraaien en de hele handel is los. Let wel op de voedingsdraad van de plug in de armleuning. Alle bedrading zit bijeengebonden in de ruimte in de armleuning boven het laatje en onder de bekerhouders. Er is geen draad meer te zien !

Het is alleen even eng om het gat in de bekerhouder te maken. Maar het hele ding kan er af. Ik heb het met een minitool gedaan met een slijptolletje. Het gat is niet te zien en als je de boel weghaalt dan valt het nog nauwelijks op. Het kan eventueel zelfs nog weer dicht gemaakt worden met en stukje zwarte beker in die maat.

Ik wilde dit de mede "prisiasten" niet onthouden.


Met vriendelijke groet, Arie Zeelenberg

Webmaster

Hybride techniek en de toekomst!

 

De automobiel industrie ontwaakt.

 

Onder leiding van Toyota begint er een verandering te komen in het denken over het toekomstige autoconcept.
Toyota start met een hybride aangedreven concept car in 1995, die de naam Prius krijgt en alle andere autofabrikanten kijken toe. In 1997 wordt in Japan de Prius 1 uitgebracht en drie jaar later volgt de rest van de wereld. De concurrentie, met uitzondering van autofabrikant Honda, ziet nog steeds geen brood in het concept en wacht rustig af.

Het concept van de Prius 1 is helaas niet echt succesvol, maar Toyota houd vol.

 

In 2003 volgt de introductie van het huidige hybride model de Prius 2. Dit model slaat wel aan en zorgt voor een schokgolf bij de concurrentie. In Amerika en Europa is het model niet aan te slepen. De concurrentie begint met plannen voor hybride modellen. Er volgen de nodige persberichten van Ford, Mercedes, General motors, etc. Ook zij zullen volgens hun zeggen zo spoedig mogelijk met hybride modellen op de markt komen. Helaas loopt de concurrentie al snel tegen de vele patenten aan, die Toyota heeft op de verschillende individuele componenten binnen het huidige hybride concept. Enkele fabrikanten kiezen eieren voor hun geld en gaan in onderhandeling met Toyota. Ford en Porsche schijnen volgens hardnekkige geruchten te kiezen voor de hybride aandrijving van Toyota in enkele van hun modellen. Andere fabrikanten kiezen ervoor om het hybrideconcept zelf te ontwikkelen.

 

Allemaal mooie plannen, maar waar gaat het heen?

 

Toyota heeft zojuist een SUV geïntroduceerd van het luxemerk van Toyota, Lexus RX400h met een grote benzinemotor in een auto die zeer zwaar is. Dan kunnen we dus ‘milieuvriendelijk’ met een hybride het terrein in. De vraag is zitten wij en ons milieu daar op te wachten? Mercedes bijvoorbeeld zit ook op het vinkentouw. Daar willen ze een moderne diesel gebruiken als basis voor een hybride: prachtig, maar, het is wel een diesel met honderden pk’s!! En ook Porsche gaat waarschijnlijk een hybride Cayenne SUV uitbrengen. Dan weet je van te voren al waar het op uitdraait: mateloze power en dito verbruik, ondanks dat het een hybride is! Dit soort automodellen heeft ondanks de hybride aandrijving toch nog een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 10 en 1 op 11. Het heeft ook niet zo veel zin om dit soort auto's uit te voeren met hybride techniek, omdat de gemiddelde eigenaar ervan toch al weinig geinteresseerd is in de milieu effecten van zijn auto. Was hij dat wel dan kocht hij wel een kleiner en zuiniger model. De meeste eigenaren zijn alleen geinteresseerd in de macho uitstraling en het vermogen van hun voertuig.

Het lijkt dus wat uit de hand te lopen met de hybrides. Dan is er nog het dieselfront. Toyota heeft de D-4D Clean Diesel Power motor geïntroduceerd. De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes zijn respectievelijk circa 50 en 80 procent lager dan de EURO IV-emissienorm. Prachtig, dat hebben we met diesels nog nooit gehaald. Maar dan: “De Toyota D-4D 180 Clean Diesel Power Concept heeft de schoonste en krachtigste (circa 132 kW/180 pk) dieselmotor in zijn klasse”, aldus Toyota.

 

180 pk! - Zitten we daar nu op te wachten in een werelddeel met maximum snelheden van 120 tot 130 km/h?

 

Het wordt tijd dat de autofabrikanten hun aandacht gaan richten op normale auto’s met hybride techniek, met normale vermogens en dus normale prijzen. Hybrides en superdiesels die vlot en vooral zuinig en schoon autorijden mogelijk maken voor een breed publiek. De introductie van een gezinsauto op basis van de Prius was een goed begin, maar de vraag en ook het creëren van de vraag naar grote zware auto's met veel motor vermogen is niet de juiste weg. De toekomst zou moeten zijn, het introduceren van betaalbare, zuinige en alternatief aangedreven automobielen met een verbruik dat lager ligt dan 5 ltr/100 km en niet het produceren van grote, relatief onzuinige auto's met een zware hybride aandrijving.

 

Nu nog toekomstmuziek, maar wie weet!

 

De Yaris tot en met Avensis in hybrideuitvoering een kwartet met ijzersterke verkoopargumenten,

 

 

De zuinigste, milieuvriendelijkste en minst storingsgevoelige automobielen tegen een betaalbare prijs op de markt.

 

 

John...

 

Ingezonden door Willem Verschoor

23 mei 2005


Een weekje naar Zwitserland met de Prius.

 

Net terug van een weekje in Zwitserland (met de Prius natuurlijk).

Als er iemand is die nog vindt dat de Prius geen reisauto is... laat ze maar komen! - Gewoon te gek!

 

Op de duitse autobahn is het heerlijk rijden. Zo rond de 150 km/u op de cruisecontrol. Wat me opvalt is dat je aan de auto niet merkt dat je zo hard rijd. In mijn vorige auto (Picnic) zat rond de 140 een hinderlijke trilling, wat mijn vrouw altijd deed zeggen: "rij toch wat langzamer", en wat ik altijd uitlegde als: "rij toch wat sneller", maar in de Prius dus totaal niet.

Op elke snelheid gewoon rustig. In de bergen in Zwitserland viel me de trekkracht van de auto op. Totaal geen problemen met steile stukken omhoog. Veel beter dan m'n oude Picnic! (je moet alleen wennen aan de hoge toeren die hij af en toe maakt). Wat me wel opviel is dat je de extra energie die je nodig hebt bergop niet terugwint bij het afdalen. Wel als het niet te lange stukken bergop zijn, maar niet op de langere klimmen. We zaten in een berghut op 1600 meter hoogte, met een toegangsweg van zo'n 7 km met een gemiddelde stijging van zo'n 12%. Omhoog zie je soms astronomische verbruiksgetallen (regelmatig 40à 50 ltr / 100 km). Het gemiddeld verbruik schiet dan ook omhoog. Weer terug naar beneden rij je wel vrijwel uitsluitend electrisch (of afremmend op de motor in de [B]), maar als de accu vol is is ie gewoon vol. En dat compenseert bij lange na het extra verbruik van omhoog niet.




In totaal hebben we in één week zo'n 2000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 6,3 ltr / 100 km (1 op 15,8) waar ik opzich totaal niet ontevreden over ben. (voor de duidelijkheid: we waren met 4 volwassen mannen met bijbehorende baggage). Het enige wat echt tegenviel was de geringe ruimte onder de auto. De toegangsweg naar de hut is een 'karrespoor' met hoge middenberm. Regelmatig hoorde ik dat we de bodem raakten. Door creatief te rijden (erg aan de rand zodat je op de hoge stukken reed) ging het toch wel, maar ik hield af en toe m'n hart vast. Maar oke', de Prius is ook niet ontwikkeld als '4x4 off the road' wagen.

Als laatste: ik kon het toch niet laten ook even te proberen hoe hard ie nou eigenlijk kan. Dus in zuid-duitsland even het gas onderin getrapt. Hij gaat vlot naar de 180 km/uur, en dan houdt het abrupt op. Geen kilometerje meer. (begrensd dus!). Na een kilometer op 180 km/u toch maar weer terug naar de 150. Je moet toch ook aan het verbruik denken nietwaar?

 

Kortom: ik ben ook op de vakantieafstanden en -toepassingen zeer tevreden met m'n Prius! Ik kijk nu alweer uit naar de zomervakantie, dan gaan we weer 2 weken naar de hut!

 

 

Groeten, Willem

 

Ingezonden door Mieke en Bas

11 mei 2005

 

Een Prius Classic 2001 gekocht in Duitsland en ingevoerd in Nederland.

 

Vandaag zijn Bas en ik met de Prius naar de RDW (rijksdienst v/h wegverkeer) geweest om onze Prius te laten keuren.

 

Je bent een middagje kwijt maar dan heb je ook wat: goedgekeurd!

Om half 11 vertrokken vanuit omgeving Arnhem, even getankt. Rond kwart over 12 in Heerenveen bij de RDW.

Over die afstand 7.1 l/100km met de VW Golf 1.4 en 5,4 l/100km met de Classic. Vrijwel alleen maar snelweg en veel verkeer op de weg, dus ik ben daar maar niet ontevreden over.

 

Om 13.00 uur waren we aan de beurt. Eerst aan de balie een hoop papierwerk, Fahrzeugbrief inleveren, rijbewijs tonen, gegevens bekijken enzovoorts. Daarna hadden we geluk, we konden meteen voor de keuring, anderen moesten nog vrij lang wachten. We mochten de hele keuring erbij blijven, erg leuk om te zien allemaal, ook even onder de auto door gelopen. Er stonden meteen 4 RDW-mensen om de auto heen. Ze hadden al wel eerder Prii gekeurd, maar een Classic was echt iets nieuws voor ze: "zijn die dingen er al zo lang???". Ook veel aandacht van andere RDW-bezoekers (een aantal mensen met motoren, 2 campers en een aantal andere ingevoerde auto's). De auto moest nog gewogen worden omdat op de Duitse formulieren wat gegevens ontbraken. Volgens de keurmeester kon dat komen omdat het een Prius is, kennelijk zijn er in Duitsland ook aparte regelingen voor de Prius. Voor die gegevens konden we of een CVO (certificaat van overeenstemming) kopen (ca. 70 euro), of laten wegen (17,50 euro). Wegen dus... Daarna naar de Douane. Aangifte doen voor de BPM. Lastig zo'n formulier, moet je nou benzine of elektrisch aankruisen? Gelukkig was er later nog de vraag: betreft het een hybride voertuig? Na een tijdje wachten de formulieren teruggekregen, BPM 0,00 euro. Toch leuk... als je ziet dat een van de camperbezitters ruim 6000 euro mocht afdragen! Zij melden nu dat er geen BPM meer verschuldigd is en als het goed is krijgen we nu binnen 3 werkdagen het kentekenbewijs toegestuurd. Daarna nog kentekenplaten laten maken en dan mogen
we de weg op!

De Classic staat nu even voor onze deur te pronken. Vanavond gaat ze naar een stalling, want met het eendagskenteken mogen we (de naam zegt het al) alleen vandaag de weg op. Ik hoop dat we haar volgende week woensdag weer kunnen ophalen.

 

Voor mensen die meer willen weten over het importeren en de kosten daarvan:

zie ons Prius-dagboek op: www.jantzen.nl/prius

 

Mieke en Bas

 

Ingezonden door Tony

17 maart 2005

 

Is de Prius geschikt voor lange mensen?

 

Ik ben 1,95m lang en heb destijds dan ook een proefrit van een halve dag gemaakt om er achter te komen of het niet in diepte
verstelbaar stuur me niet in een al te vermoeiende positie zou dwingen. Na die halve dag heb ik destijds geconcludeerd dat het niet het geval was, en nu na twee maanden rijden in een Prius blijf ik nog steeds bij die conclusie.

 

Naar mijn mening heeft bovenstaande alles te maken met minder hoeven te "werken" in een Prius: je hoeft niet te koppelen en je hoeft niet te schakelen. Die twee handelingen vereisen in een conventionele auto een goede en voor die handelingen ergonomische zit, bij de Prius vervallen die twee factoren. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat daarmee de algemene noodzaak van een ergonomische zit vervalt. Met andere woorden: in de Prius kun je op zoek naar een goede zit zonder rekening te hoeven houden met koppelen en schakelen.

 

Mijn zitpositie is gericht op de volgende factoren:

 

Remmen en gasgeven: De stoel staat zover mogelijk naar achteren i.v.m. lange benen.
Sturen: Het stuur staat op drie kwart omhoog, dus niet helemaal op de hoogste stand, daarmee kan ik met gestrekte armen mijn polsen op de bovenkant van het stuur laten rusten terwijl ik met mijn rug tegen de rugleuning aan zit.
Zicht: Stoel staat op de laagste stand.
Comfort: Rugleuning staat enigszins naar achteren gekanteld, +/- op 100 graden.

 

In die positie kom ik iedere dag weer uitgerust op mijn werk en 's avonds weer (iets minder) uitgerust thuis.
Prius rijden is comfortabeler dan rijden in mijn vorige auto's, zelfs met zijn stoelen die qua formaat en zit minder zijn dan,
pak 'm beet, een Avensis.

 

 

Tony Jansen


Ingezonden door Nelleke

04 maart 2005


Twee maanden Prius rijden

Sinds 5 januari rijden we in een Toyota Prius rond, het is een bronskleurige. De dealer in Almere was gelukkig die dag, want hij mocht drie bronskleurige afleveren, allemaal op dezelfde dag!

Hoewel ik alweer twee maanden rond toer, en inmiddels reeds bijna 6350 km erop heb zitten, ben ik nog niet een andere Prius rijder tegengekomen. Ook niet de twee andere Bronskleurige in Almere. Ik vroeg me af of men ook ging knipperen met lichten of zoiets om elkaar te groeten, maar die kans heb ik dus nog niet gehad. Dat lijkt mij wel aardig. Zo was dat in de 60-er jaren met de Saab rijders.

De overgang van Saab naar Prius is soepel verlopen. Heel blij zijn we met het 'schoner rijden', en op de achterbank is veel meer beenruimte voor eventuele passagiers. Tanken doe ik, als ik tussen de 600 en 700 km heb gereden.
De liters op een rijtje: 43,40 - 37,76 - 39,49 - 35,39 - 40,03 - 37,39 - 32,87 - 38,84 - 37,4 liter

Omdat ik heel Nederland rond cross, zowel op snelwegen alsook op 80 km wegen, en een weinig in de stad, zal ik iets vertellen over de dingen die me opvallen:

Als ik meteen op de snelweg kom (ik woon er 2 km vandaan) en grotendeels op de weg kan blijven rijden met 120 km/u, (dat is mogelijk als je vanuit Almere naar het noorden (A6) en oosten (A27 en A1) rijdt!) dan is de Prius het minste zuinig. Een keer heb ik zo de tank leeggereden, en het gemiddeld gebruik stond op 6,1ltr/100km. Er stond toen ook een straffe wind, dat moet ik toegeven.
Als ik 'binnendoor rijdt' bijvoorbeeld van Almere via Dronten Overijssel in, of via Vollenhove Drenthe in (80 km wegen), dan is de Prius het zuinigste. Ik heb een keer mogen tanken terwijl het gemiddeld gebruik stond op 5,1 ltr/100km! Ik hoop dat dat in de zomer nog vaker voor zal komen. Want 1 op 20, dat lijkt me toch wel heel ideaal!
Meestal zal het gemiddeld gebruik staan tussen de 5,5 en 5,8 ltr/100km , bij veel tegenwind is het so wie so een stuk hoger. Dat zal wel bij elke auto het geval zijn.

Wat ik werkelijk een uitkomst vind is de cruise control.
Met de Saab reed ik nogal eens ongemerkt te hard, en dat heeft me heel wat boetes gekost. Met de Prius zet ik de cruise control meteen aan als de situatie het toelaat: vooral in de stad Almere bij 50 km wegen is het nogal eens dat je geneigd bent deze wegen als 80 km wegen te beschouwen, maar dat zijn ze niet. Nu rijd ik keurig 50 km. De jachters laat ik rustig achter me, of ze sjeezen maar voorbij, het kan mij niet meer schelen. Ook bij de rustige 80 km wegen vind ik het een uitkomst. Het geeft ook veel rust in het rijden. Mijn rijstijl is echt helemaal veranderd!
Dus, ik verwacht dat de boetes dit jaar uit zullen blijven!

Verdere opmerkingen: telkens zien hoe zuinig of hoe slurpend je rijdt, vind ik erg leuk.
Meestal kijk ik naar de vijf-minuten staaf grafieken, soms ook naar de toevoer van energie met de draaiende wielen. Het verhoogt mijn rijplezier!

Iets anders: de bochten! Wat rijdt de Prius heerlijk in de bochten, en wat kun je stil manoevreren als je in file moet parkeren! Niemand hoort je.

En tot slot: file rijden is nu zelfs prettig: je hoort helemaal geen motor!
Reed iedereen maar in een Toyota Prius, wat zou het dan rustig worden op de Nederlandse wegen!

En schoon!

Nelleke
uit Almere

 

Ingezonden door Hans van den Dorpel

24 januari 2005


Bestemt voor de Prius rijders die aan hun eerste grote beurt toe zijn.


Zoals iedere Prius rijder ben ik ook geïnteresseerd in het zuinig auto rijden.
Voor het grootste deel kunnen wij hier zelf wat aan doen door goed te anticiperen in het verkeer.

Juiste bandenspanning, geen onnodig gewicht meenemen, rustig optrekken, etc. etc.

 

Ik hoorde dat er in de wandelgangen gespeculeerd wordt over wonder olie die brandstof bespaard!

 

Deze ‘vol synthetische motoroliën” die door meerdere oliefabrikanten op de markt gezet worden.

Ze zijn er met een viscositeit van SAE 0W30 tot 0W50 en met elke hun specifieke eigenschappen.
Maar lang niet al deze oliën zijn geschikt voor de 1500cc benzinemotor van de Prius!

 

Omdat het bij velen niet duidelijk is hoe het nu zit, ben ik in deze materie gedoken.

Ik ben met diverse olie firma’s gaan mailen, met een aantal vragen over dit onderwerp.

De firma Kroon-Oil reageerde zeer positief door een goede verhandeling te geven over deze smeermiddelen, die u het juiste inzicht kunnen geven. (zie bijlage: Reactie van Kroon-Oil)

Voor snelle mensen alvast een conclusie:
U kunt niets doen en alles netjes aan uw garage over laten! Of hen vragen een 5W30 olie van het huis te gebruiken in plaats van een 10W30 te plaatsen of de specifieke ontwikkelde vol synthetische olie zelf kopen en aanleveren.

 

Geschikt is:

Kroon motorolie: Asyntho 5W30


Na overleg met Toyota importeur NL is het advies niet voor de 1500 km de olie te laten verwisselen.

De motor moet goed ingelopen zijn.
Goed afstemmen met je Toyota dealer/garage

 

Zie voor specificaties van het product:
http://www.kroon-oil.com

 

>-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<

 

Reactie van Kroon-Oil.

 

Leuk te lezen dat er inmiddels al een behoorlijke club Prius rijders is waarvan er een aantal zijn die als hobby hebben het onderste uit de kan te halen qua brandstofverbruik.


Uiteraard zijn er verschillende factoren die het brandstofverbruik beïnvloeden, waarbij de linker voet van de mens één van de grootste is. Maar, zoals u al aangeeft, kunnen smeermiddelen ook een rol van betekenis spelen op het gebied van brandstofbesparing. Simpel gezegd komt het hier op neer: hoe dunner een olie, hoe minder de inwendige wrijving van de motor en hoe minder de inwendige wrijving, hoe minder het brandstofverbruik. Dunne oliën bieden dus voordelen op het gebied van brandstofbesparing. Dunne oliën kan men herkennen aan de SAE aanduiding, bijvoorbeeld SAE 5W30.

 

Hoe hoger de getallen, hoe dikker de olie en hoe lager de getallen hoe dunner de olie. Het getal voor de W (van winter) geeft de dikte van de olie aan bij de koude start en het getal na de W geeft de dikte van de olie aan bij bedrijfstemperatuur (ca. 100 °C).
Een SAE 0W30 olie is in vergelijking met een 5W30 dus dunner bij de koude start en nagenoeg even dik op bedrijfstemperatuur.

Uiteraard zijn er grenzen. Deze worden opgelegd door de autofabrikant, in dit geval Toyota.

 

Toyota geeft aan dat er in de motor van de Prius een viertal viscositeiten gebruikt mogen worden, een 5W30, 10W30, 15W40 en een 20W50. Daarnaast moet de olie voldoen aan een API SJ kwaliteit of hoger. Uit het door Toyota voorgeschreven rijtje is de SAE 5W30 de dunste olie en deze levert dus de meeste brandstofbesparing op.

Kroon-Oil heeft de hoogwaardige synthetische Asyntho 5W30 in haar assortiment die volledig voldoet aan alle Toyota voorschriften en die bovendien gunstig is voor het brandstofverbruik.

 

De Helar SP 0W30 die u noemt voldoet dus niet aan de Toyota voorschriften. Vanuit technisch oogpunt bekeken verwachten wij overigens geen problemen bij gebruik van Helar SP 0W30, maar de Toyota garantie kan in gevaar komen.

Vandaar dat wij u en de vele andere Prius rijders de Asyntho 5W30 adviseren. Deze olie biedt, vooral in de koude startfase, voordelen op ten aanzien van het brandstofverbruik in vergelijking met de door Toyota gebruikte SAE 10W30 olie.

 

Bij automatische transmissie vloeistoffen is er minder winst te boeken. Deze ATF vloeistoffen zijn al erg dun en de verschillen onderling zijn minimaal. Tevens vormen ATF vloeistoffen een constructie onderdeel van de transmissie. De vloeistof is voor een heel groot deel verantwoordelijk voor het soepele schakelgedrag en de levensduur van de transmissie. Vaak zie je dan ook dat
er bij een bepaalde transmissie maar één type ATF vloeistof wordt voorgeschreven. Gebruik van een andere vloeistof dan voorgeschreven kan de werking van de automaat nadelig beïnvloeden.

Toyota schrijft voor de CVT van de Prius ook maar één olie voor, de ATF Toyota Type T-4.

Ons advies is dan ook hier niet te gaan experimenteren met andere vloeistoffen, de brandstofbesparing zal sowieso niet of nauwelijks te meten zijn.

Met vriendelijke groet,
Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo

Vriendelijke groet, Hans van den Dorpel

 

 

Ingezonden door Dan Veen

29 december 2004

Hallo John,

 

Op zaterdag 11 december vertrokken met ons snowboard in de achterbak richting Franse Alpen, het plaatsje Oz bij Alpe d’Huez. Gereden via Maastricht, Metz/Nancy, Dyon en Lyon en daarna richting Grenoble en Briancon. Tussen Grenoble en Briancon de bergen in gereden richting Oz (1550 meter boven zeeniveau). Na 11 uur rijden en 1055 km aangekomen in Oz. De conditie van de wegen was erg goed en er was weinig verkeer, waardoor we vrij constant tussen de 120 a 130 hebben kunnen rijden. Verbruik op de heenweg was gemiddeld 15,6 km/liter over 1055 km.







Klik op tumbnail voor grotere afbeelding


De Prius rijdt goed op deze snelheden, al is het even wennen aan het hoge toerental bergopwaarts. Dan merk je dat de benzinemotor relatief klein is, en flink toeren moet maken. Ook is de Prius vrij gevoelig op het stuur, en dat is soms net iets te gevoelig bij hogere snelheden. Ook het stuur dat niet naar voren/achteren kan werd vooral door mijn vriendin, die een flink stuk kleiner is dan ik ben (ik ben rond de 188 cm), als lastig ervaren. Ik zelf vind dat de voorstoel nog iets verder naar achter zou kunnen. Maar verder is alles naar wens, goed geluid onderweg (alleen CD’s gedraaid), stoelen zitten ook op lange ritten goed. De bagageruimte vonden wij ruim voldoende, zeker met de stoelen plat. De opbergvakken voorin en tussen de voorstoelen is ook prima.

Halverwege de week begon het te sneeuwen, waardoor de Prius zijn eerste sneeuwvlokjes in zijn jonge leventje aanschouwde. Omdat het steeds harder ging sneeuwen was het de noodzakelijk met sneeuwkettingen te rijden wanneer we de auto gebruikten en de auto eerst uit te graven. De ANWB sneeuwkettingen werkten prima en verder dus geen glijpartijen gemaakt. Andere auto’s die wat overmoedig waren deden dit wel, er lag zelfs een auto op de kop op de weg in het dorp die de bocht niet gehaald had.

De rest van de week is het blijven sneeuwen en ik heb hiervan wat foto’s gemaakt. Na een week was de vakantie weer voorbij en op zondagochtend hebben we de terugreis aanvaard. We zijn nu via Luxemburg over Antwerpen teruggereden naar Utrecht op advies van Truus (zoals wij de routeplanner noemen).

Iets langer qua kilometers, maar omdat je niet over Luik en Maastricht hoeft kun je beter doorrijden. De eerste kilometers bergafwaarts hebben we over besneeuwde wegen afgelegd, aan de voet van de berg was het regen. De conditie van de wegen was verder vrij goed en er was weer weinig verkeer, waardoor we vrij constant tussen de 120 a 130 hebben kunnen rijden.Benzineverbruik op de terugweg (1103) gemiddeld 15,0 km/liter, het verschil zal wel zitten in het bergafwaarts rijden.

Geen enkel probleem gehad met de Prius. Al met al een prima auto voor op reis! Nu heb ik het voorrecht ook 7 januari nogmaals te vertrekken naar Frankrijk, ik zal alle verbruiken etc. ook dan weer keurig bijhouden.

Vriendelijke groet, Dan Veen

 

Webmaster

20 december 2004

Het moet mij even van het hart, de beschamende presentatie en inhoud van de auto programma's bij de commercieele zenders.
Vorige week was er een programma genaamd TopGear op de BBC, dit programma begint steeds meer te lijken op een komische one man show van de presentator. De inhoud heeft niets meer om het lijf. Het is domweg onderbroeken lol en macho gedrag.
De uitspraken zijn verzinsel en kloppen niet of nauwelijks met de feiten. Het is jammer dat er toch nog mensen zijn die denken dat je interessante informatie krijgt, als je naar een dergelijk programma kijkt. Niets is echter minder waar.

Dan was er afgelopen weekend het programma AutoWereld, ook daar gaat men niet veel verder dan fabrikants informatie op TV herhalen. Zelf onderzoek doen naar details en/of werkelijke prestaties van de gepresenteerde auto's is er niet bij.
Als men een afkorting in de folders van de fabrikant vindt, dan verzint men er zelf maar een betekenis bij.
Neem nou de E-CVT van de Prius, dat is volgens de presentator (Alard Kalf) een continu variabele transmissie van de fa. Van Doorne.
Een Nederlands tintje aan deze Japanse hybride, waar wij als Nederlanders trots op mogen zijn.

Lulkoek natuurlijk, er zit helemaal geen van Doorne transmissie in een Prius, ook niet iets wat er maar enigzins op lijkt.

Wat nog meer opvalt, is dat men geen moeite meer doet om b.v. het verbruik te bepalen, de wegligging te testen of wat dan ook.
Het is alleen een opsomming van zaken die een aspirant koper ook in de folder van de fabrikant kan lezen.
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een dergelijk programma, misschien de persoonlijke mening van de presentator?


Zie hier de video van RTL4, Auto van het jaar 2005 bij RTL4

Zie hier de werkelijke overbrenging van de Prius, Planetery Gearset


Bron: Webmaster

Ingezonden door Kristian Kramer

11 Oktober 2004

Beste John,

 

Het was 4 maart 2004 toen ik mijn Prius bestelde. "Gewoon" de basisversie, omdat mijn budget de Business Edition niet aankon en omdat ik het navigatiesysteem en SS/SE niet de ruim EUR 3700 extra waard vind. Ik heb geen bluetooth telefoon, dus ook de extra mogelijkheden van geïntegreerde telefonie zijn aan mij niet besteed. Maar goed, de auto was besteld en het lange wachten kon beginnen. Er was eerst sprake van augustus/september, in april werd dit verschoven naar oktober/november (en heel misschien december en dan was het weer verstandig om met uitleveren te wachten tot januari in verband met de inruilwaarde). Na nieuwsberichten over verhoogde productie nog maar eens gebeld met de dealer en toen bleek september een haalbare kaart te zijn. Uiteindelijk werd het 20 augustus 2004!!

Ik heb van dealer Ten Have in Doetinchem diverse malen lange proefritten mogen maken in hun Prius demo-auto (hulde!) en heb nu bijna 7500 kilometer in mijn eigen Prius gereden, dus ik ken de 'ins & outs' van de Prius nu wel. Ook het raadplegen van de diverse discussiegroepen op internet heeft geholpen om de auto beter te leren kennen. Bij het ophalen van mijn Prius eind augustus hoefde de verkoper dan ook weinig uit te leggen en kon het rijden in m'n nieuwe auto vrij snel beginnen. Natuurlijk ben ik begonnen met een lange toerrit over wegen die ik al goed kende en zo toch nog even kon vergelijken met mijn vorige auto: een Peugeot 206 1.9XTD. Op zich helemaal geen verkeerde auto, maar duidelijk een (flinke) slag kleiner en een tikkeltje minder comfortabel, zeker op de snelweg en als het warm was, want: geen airco.

Op internet ben ik diverse klachten tegengekomen over de matige radioontvangst van de Prius, dit is inderdaad waar. Op dit moment zijn met name de commerciële zenders alleen in de Randstad goed te ontvangen. Daarbuiten moet ik overschakelen op publieke zenders (of de BBC World Service). Bij de Peugeot waren de commerciële zenders ook minder goed te ontvangen dan publieke zenders, maar wel beter dan in de Prius. Nog iets opvallends: het knopje voor de korte golf op het dashboard heet "AM" en op het scherm staat dit aangegeven als "MW"... nog een eigenaardigheid die vaker wordt genoemd: de lichtintensiteit van de snelheidsmeter en scherm kunnen stapsgewijs worden veranderd via een knop op de middenconsole, alleen is deze knop niet verlicht. :) Helaas is het niet mogelijk om te schakelen tussen km/h en mph op de snelheidsmeter, terwijl dit in de UK en USA/Canada wel mogelijk is.

Met een acceleratie van 0 tot 100 km/h van ongeveer 11 seconden kan de Prius goed meekomen in het verkeer, inhalen op provinciale wegen gaat zeer vlot en je rijdt al snel met illegale snelheden over het Nederlandse wegennet. De cruise control doet z'n werk prima en wijkt maar heel zelden af van de ingestelde snelheid en ook de de remmen werken uitstekend. De standaard geluidsinstallatie voldoet, het is geen briljant systeem, maar voor het luisteren naar muziek en radio kan je slechter treffen.

En dan natuurlijk het verbruik, dat lekker laag is. Als je heel langzaam en voorzichtig rijdt (in de bebouwde kom en op provinviale wegen) is het met een beetje moeite mogelijk om richting de 1 op 30 te gaan, maar dan hinder je wel het overige verkeer. Wanneer ik vlot optrek maar me wel aan de maximum snelheid houd, zorg voor zo min mogelijk remmen en zo veel mogelijk 'uitrollen' is een verbruik van (bijna) 1 op 22 realistisch. Op de snelweg valt er weinig te doen aan zuinig rijden (behalve je aan de maximum snelheid houden) en ligt het verbruik op ongeveer 1 op 19. File-rijden is leuk, want dat is bijzonder goed voor het gemiddelde verbruik en ook heerlijk stil omdat je geen last hebt van een motor die continu draait. De airco en verwarming doen hun werk uitstekend (elektrisch, dus ook als de benzinemotor niet draait). De auto wordt binnen een paar minuten koud of warm. Hoogste temperatuur die ik heb meegemaakt: 31 graden, even afkoelen door eerste paar meters met ramen open te rijden, daarna ramen dicht, airco aan en heerlijk koel. Laagste temperatuur 5 graden, verwarming op hoogste stand en binnen de korste keren was het al lekker warm.

De wielbasis van 2.70 meter is best groot en dat merk je, want er is genoeg hoofd- en beenruimte voor mensen tot zo'n 1.85 meter, daarboven wordt het wat krapper maar is het, zeker voorin, prima te doen.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: dit is veel auto voor dit geld en ik zou zeker overwegen om mijn volgende auto weer een Prius te laten worden. Zeker met de BPM-vrijstelling is het erg aantrekkelijk (tot 2006).


Met vriendelijke Prius-groeten,
Kristian Kramer

 

Ingezonden door Eric Horeweg

27 September 2004

Beste John,

Bijgaand stuur ik je een foto van mijn prius, misschien is het wat om hem op je site te zetten, je kunt namelijk goed zien hoe de prius er uitziet met de parkeersensoren en flankbescherming in de kleur van de auto gespoten.
Op de tweede foto is te zien hoe de Prius van Eric eruit ziet met alu-velgen plus naafdoppen en zonder wielkappen.


Ik heb overigens zonder zelf aktie te hebben ondernomen nu eindelijk na 2 maanden voor het eerst wegenbelasting betaald.
(Ze lopen dus iets achter bij de belastingsdienst)

Wat betreft de kwaliteit van de bluetooth optie in combinatie met mijn Sony Ericsson T610 telefoon, deze werkt gewoon zoals het hoort. Geen slechte geluidskwaliteit bij handsfree bellen en geen missen van het eerst gedeelte van het gesprek. Waar je wel rekening mee dient te houden is dat er maar 1 persoon tegelijk aan het woord mag zijn. (Dit staat overigens duidelijk in de handleiding) Ik heb mijn telefoon overigens altijd aan mijn broekriem als ik in de auto zit. Slechte kwaliteit kan namelijk volgens de handleiding ook ontstaan als je de telefoon in het dashboardkastje of de middenconsole legt. Het is overigens ook zo dat de slechte kwaliteit ook aan de telefoon zelf kan liggen alleen het merk en type wil ook niet altijd alles zeggen. Ik heb ervaring dat de ene T610 beter werkt dan de andere. Dit geldt ook vooral voor veel nokia toestellen. Ik heb de ervaring met 2 bluetooth interfaces voor de PC in combinatie met mijn T610: De eerste kon mijn telefoon niet vinden en de andere werkt zonder problemen. Zo zie je maar dat zelfs bluetooth niet 100% bluetooth hoeft te zijn.

Mijn vraag is, zijn er al mensen die ervaring hebben met de telefoons die toyota zelf aanbied.
Je zou verwachten dat deze zeker voor 100% moeten samenwerken met de prius.


Met de ontvangst van de radio is ook voor zover ik hem heb aangehad niets mis. (Ik heb ongeveer 90% van de tijd de CD-Wisselaar aan.) Wat me wel opvalt is dat ik steeds weer opnieuw de filemelding (TA) moet inschakelen. Bij mijn corolla bleef dit standaard aanstaan. (Ik kan in de handleiding niet vinden hoe je dit moet vastzetten en of dit wel mogelijk is.) Een andere tip welke niet in de handleiding staat is dat het volume voor de filemelding appart moet worden ingesteld. De eerste keer dat ik de filemelding kreeg was deze bijna niet te verstaan. Je kunt het volume aanpassen door tijdens de filemelding de geluidsterkte aan te passen. Elke volgende filemelding wordt deze instelling dan weer toegepast. De Volume instelling van de CD-wisselaar en radio worden hierdoor niet beïnvloed.

Wat betreft de handleiding is de bij de prius geleverde handleiding tot nu toe wel de slechtste die ik van toyota heb gehad, inmiddels 5 stuks. Het voornaamste probleem is dat er geen logische volgorde inzit veel dingen worden heel oppervlakkig behandeld. Bij voorgaande handleidingen van onder andere starlet, corrola en RAV4 werd alles tot op het laatste detail uitgelegd en duidelijk vermeld welk knopje in welke uitvoering wel of niet aanwezig was.

Je ziet tegenwoordig bij diverse bedrijven zonnepaneelladers (o.a conrad electronics voor +/- 30 euro) welke je op je dashboard kunt leggen en aan kunt sluiten op de sigarettenaansteker, dit om te voorkomen dat je accu leeg raakt tijdens langdurige stilstand.

Mijn vraag is, weet jij of er mensen zijn welke hiermee al enige ervaring hebben en of dit voor de prius misschien ook een oplossing kan zijn om te voorkomen dat de hulpaccu leegloopt?


Reactie webmaster:


Het is voor een Prius in standaard uitvoering en zonder extra accessoire niet echt nodig om een speciale laadvoorziening te monteren voor de hulpaccu.

De capaciteit van de accu is meer dan voldoende voor de hulpsystemen, de ruststroom van een Prius in standaard uitvoering ligt ongeveer op 20 mA.(met de deuren op slot)
De hulpaccu zal na 3 a 4 weken niet geladen te zijn, normaal gesproken nog voldoende lading hebben om de Prius te kunnen starten. Het is echter wel zo, dat als er extra accessoires zoals een alarm installatie gemonteerd zijn de ruststroom hoger zal liggen en de accu sneller zijn lading zal verliezen. De ruststroom bij een Prius in Business uitvoering ligt ook hoger dan die bij een Prius in standaard uitvoering, zodat die ook sneller zijn lading zal verliezen.
Het kan natuurlijk geen kwaad om een druppel laadsysteem op b.v. zonnecellen te monteren.


Tip: Laat de Prius nooit te lang in de ACC stand staan, want dan loopt het laadniveau hard terug.

Ook wanneer de deuren van de Prius niet op slot gezet zijn is de ruststroom hoger dan wanneer dat wel gebeurt is.

Softwarematig uitlezen accuspanning


Met vriendelijke groet, Eric Horeweg

 

Ingezonden door Erwald Kuin

16 September 2004


Ik heb nu ruim 8000 km. met de Prius gereden en ik ben er zeer tevreden mee. Er is eigenlijk maar één ding dat ik echt jammer vind en dat is dat het stuur niet naar je toegehaald kan worden. Ik heb daardoor het idee dat ik nog niet de ideale zithouding heb kunnen vinden. Maar misschien went het nog wel.

Voor het overige vind ik de auto erg comfortabel, niet in het minst door het lage geluidsniveau. Ook als je 140-150 km/h rijdt blijft het geluid zeer op de achtergrond. Zeker ook daardoor kan ik erg genieten van de kwaliteit van de JBL geluidsinstallatie.
Ik heb het in de ruim 30 jaar dat ik nu auto rijdt nog niet zo mooi horen klinken in de auto. Ook als je het volume wat hoger zet blijft het geluid erg mooi.

Ook over het verbruik ben ik tevreden. Ik zit overall op ruim 1:18 met voornamelijk snelwegkilometers (ik moet elke dag van Drachten naar Zaandam en terug). Ik rij in de praktijk precies zo als in mijn vorige auto (skoda octavia diesel automaat) en vergeleken daarmee rij ik meer dan 10% zuiniger. Op basis daarvan heb ik eens een vergelijkende berekening gemaakt tussen een dergelijke diesel en de prius en dan kom ik uit op een omslagpunt van 60.000 km. per jaar: pas daarboven wordt een qua klasse vergelijkbare diesel goedkoper dan de prius.

Wat ik nog steeds een ontzettende kick vind is het “stealth” rijden. Optrekken naar 55-60 km/h, cruisecontrol er op en gas loslaten: met een beetje geluk rijd je zo twee kilometer elektrisch.

Wat me opvalt is dat de digitale snelheidsmeter te allen tijde goed zichtbaar blijft. Bij andere auto’s is dat nogal eens anders als ik de bladen moet geloven. Wel is het touch-screen minder goed zichtbaar als de zon er fel op schijnt.

Maar alles bij elkaar: blij dat ik hem gekocht heb.

Groeten, Erwald Kuin

 

Ingezonden door Robert Gisolf

14 September 2004


Stelling: Een leaserijder rijdt in een grote auto met veel PK's die veel brandstof slurpt, want de baas betaald het toch wel!

Ho, Ho, er bestaan ook andere soorten leaserijders!
Ikzelf kies heel erg bewust voor de Prius vanwege zijn techniek en verbruik.
Inderdaad, als ik afreken bij de pomp, betaal ik met de plastic kaart van de leasemaatschappij, maar de rekening daarvan gaat naar mijn werkgever, en indirect gaat dat toch van mijn salaris af.
Als al mijn collega's ook in een Prius zouden rijden, houdt het bedrijf (meer) geld over.
Maar ik geef toe dat de gemiddelde werknemer niet zo denkt. Die bellen bijvoorbeeld ook met de GSM van de zaak, terwijl er een gewone telefoon op het buro staat...!

Maar het gaat mij wel degelijk om het verbruik. Ik ben er van overtuigd dat het zelfs nog veel beter kan.
Kijk maar eens naar de stroomlijn van auto's en vergelijk deze eens met "echte" stroomlijn van bijvoorbeeld verkeersvliegtuigen, onderzeeers, wielrennershelmpjes, dolfijnen en andere vissen, de meeste vogels, enz. enz. die allemaal ongeveer een druppelvorm hebben en een CW- waarde van ca. 0.15 tot 0.09!

Mijn huidige Xsara Picasso heeft ook een mooie druppelvorm: Aan één kant mooi bol en aan de andere kant mooi egaal aflopend tot bijna op de straat. Alleen jammer dat je, om er voordeel van te hebben, met 120 km/u ACHTERUIT zou moeten rijden! (Ik hoop maar dat Shell niet meeleest).

Ik heb mijn werkgever wel moeten ompraten om met een Prius te kunnen gaan rijden. Als je een leasauto uitzoekt, mag je alleen kiezen uit wagens die op diesel of op LPG rijden. En dan valt de Prius dus af!
Uiteindelijk gaat het de werkgever om wat hij per kilometer aan brandstof betaalt, dus om de Euro's, niet om de liters.
En ik heb ze moeten voorrekenen dat benzine inderdaad 2.5 keer duurder is dan LPG, maar als je met een auto 2.5 keer zuiniger rijdt je dus net zoveel Euro's kwijt bent als bij een "2 liter leasebak".

En toen mocht ik wel...

Inmiddels kun je bij een aantal leasemaatschappijen kiezen uit Diesel, LPG of Hybride!!!
En als je dan bij de lijst van hybride auto's kijkt, heb je de keus uit: Prius of Prius!

Ik heb mijn Prius nog niet, ik moet nu nog een paak weken wachten. Ik kan je dus nog niet echt vertellen over de (h)erkenning, behalve dat tijdens de proefrit verbazing was bij diverse buren, toen ik even langs huis reed. Vooral dat zonder geluid rijden vonden ze erg vreemd. En die hitsige BMW-rijder die naast me stond bij dat stoplicht was ook heel verbaasd... zag ik in de spiegel... Tijdens een proefrit probeer je dat toch ook even?


Vandaag is trouwens mijn Prius bij de dealer afgeleverd!
Ik heb het VIN: JTDKB20U900113317 en zelfs al het kenteken: 51-PN-NL.

Bij dezen een fotootje van mijn arme, zielige Prius.
Moet daar nu nog twee weken staan wachten op zijn baasje….!
Heet zoiets niet een Tantaluskwelling?
Hij is er wel, maar je kunt er niets mee!



Robert, een "bewuste" leaserijder

 

 

Ingezonden door Michiel Braam

05 September 2004

Nou laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.

Ik heb er nu met mijn Prius zo'n 20.000 Km op zitten, vanaf eind april.
Ik woon niet in een stad en rij gemiddeld 75% snelweg, bijna altijd cruise control.
Als ik mij keurig aan de maximum snelheid houd (op de teller), dan is het verbruik 1 op 20 (5,0 L/100km).

Doe ik rare dingen, dan verandert het verbruik als volgt (alles gemeten over langere tijd, vanaf ongeveer
500 km testlengte):

a. Op teller 140 Frankrijk met veel golvend landschap: + 10% (5,5 L/100km).
b. Op snelweg in Duitsland hard (op teller 160-170): + 30% (6,5 L/100km).
c. Met imperiaal: + 24% (6,2 L/100km).
d. Combinatie b en c: + 38% (6,9 L/100km).
e. Combinatie a en c: + 34% (6,7 L/100km).
f. Nederland, overal gewoon maximum, maar op snelweg maximaal 100km/h: - 14% (4,3 L/100km).

Je ziet dat je zelf wel het een en ander te kiezen hebt. Mijn overall gebruik tot nog toe is 1 op 19,2 (5,2 L/100km).
Lijkt me echt niet zo slecht, veel beter dan met mijn vorige auto, een Corolla Verso diesel.
Een echt goed idee van het gebruik krijg je pas als je de auto minstens een aantal maanden hebt, je leert er dan ook mee omgaan. Die ervaring missen testers van b.v. de consumentenbond natuurlijk.
Lawaaierige elektromotor? Nee, die is juist geruisloos vind ik.
Ik ben muzikant en vind het lage geluidsniveau juist een pluspunt, als ik na een concert s'nachts terug rijd naar huis zitten mijn oren eigenlijk al vol met muzieknoten.

Mijn privé conclusie is: Geweldige auto, zuinig, beter voor milieu, comfortabel, vorstelijk, rustgevend.

Minpuntjes zijn er wel hoor: Ik vind de stoelen niet denderend (Corolla Verso was voor mij veel beter, wat dat betreft) en waarom de kilometertellerknop en nota bene het verlichtingsregelingknopje niet verlicht is snap ik niet echt.
Je kunt ook nergens een blaadje papier op het dashboard kwijt, dat is mooi, maar niet in alle opzichten even handig.


Michiel
michielbraam.com


Ingezonden door Flo

03 Augustus 2004

Ik heb mijn Prius op 29 April in ontvangst genomen, ik had geluk dat ik er maar vier weken op heb hoeven wachten.
De wachttijd is in Engeland, waar ik woon, korter dan in Nederland, maar vier maanden was wel de norm.

Inmiddels hebben Prius en ik er bijna 10,000 mijl opzitten, en is de eerste servicebeurt al in zicht. De 10,000 mijl zijn in mijn geval bijna allemaal 'motorway miles', en hoe de auto zich in de stad gedraagt qua gebruik heb ik nog niet helemaal kunnen doorgronden. Het verbruik valt in elk geval niet tegen op de snelweg. De weersomstandigheden maken duidelijk verschil.
Een rit van 200 mijl naar Hull werd op de heenweg met 58 mpg afgelegd en op de terugweg op dezelfde dag met 54 mpg. Tegenwind. Vorige week betrapte ik de Prius op een erg efficiente prestatie: 70 mpg op de M6 Toll bij 80 mph (130 km/u). Voor wie de M6 Toll niet kent - deze splinternieuwe tolweg ligt voor een groot deel ingegraven tussen hoge wallen, is heerlijk leeg want is duur voor vrachtwagens en heeft een nog prachtig glad wegdek. Een heerlijk eind opschieten dus.

Interessant was ook de ervaring met diesel. Inderdaad, ik heb het voor elkaar gekregen om in een onbewaakt ogenblik diesel in de (daartegen beveiligde) tank te krijgen, waar deze 50% gemengd werd met benzine, en heb er vervolgens 70 mijl mee afgelegd. Geen vuiltje aan de lucht, de Prius trok wat minder goed heuvelop en het verbruik ging omhoog naar 50 mpg, maar de auto reed lekker, maakte geen rare geluiden en er kwamen zeker geen rookwolken uit de uitlaat. Helaas ging na 70 mijl wel het foutste lampje op het dashboard branden, en werd mijn Prius achterop een flatbed de 85 mijl naar mijn dealer terug gereden. Nadeel van in de laatste techniek rijden is namelijk dat de RAC (de Britse ANWB) liever niet aan de auto knutselt. De RAC was er overigens even stil van dat de auto zo ver had gereden zonder problemen, dit schijnt namelijk absoluut onmogelijk te zijn. Mijn Prius is duidelijk een tribride. Ook minder leuk was de opmerking van de dealer dat men niet wist hoe lang het ging duren omdat men nog geen ervaring had met besmette Priussen. Dat heb ik opgevat als mijn straf voor zo'n stomme actie (verzachtende omstandigheid: ik heb jaren diesels gereden, en had de dag ervoor nog een diesel staan vol tanken).
Dat, en de rekening van £227! ter lering en vermaak van de bezoekers van deze site .......

In Engeland zie ik zeer weinig Priussen op de weg, ik heb er tot nu toe slechts vijf of zes 'in het wild' gezien. Er wordt dan ook af en toe uitgebreid gestaard en gewezen, en niet zelden word ik op de auto aangesproken, in geval zelfs door een koppel surveillerende agenten. Nee, ik stond niet dubbel geparkeerd, ze vroegen mij heel beleefd of ze even het beroemde touch screen mochten bekijken! Bij mij om de hoek 'werkt' wel een oud model Prius overigens, waar er in dit land maar 1500 van rondrijden. De bestuurder ervan knippert vrolijk met zijn lichten als ik hem tegenkom.

Overigens ben ik snel aan de auto gewend geraakt. Waar ik het meeste aan moest wennen was de automaat (dat vind ik eerlijk gezegd het minst leuk aan de auto, maar als ik nog eerlijker ben is het op die lange afstanden wel minder vermoeiend rijden, zeker in de epische files die dit land kent) en de verlengde wielbasis. Het is erg lekker om in een flink grote, goed uitgeruste auto te rijden als autorijden zowat je beroep is. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog terugga naar een 'gewone' auto.


Hartelijke groeten uit Engeland, Floortje van Diemen

Ingezonden door Fred

20 juli 2004

Hallo mijn naam is Fred en ik woon in Belgie.


Ik ben sinds 22 mei de trotse eigenaar van de nieuwe Prius.
Hij rijdt fantastisch en is zeer zuinig. Bij veel stadsritten ligt mijn gemiddeld gebruik op 4.7 liter/100 km.
Bij lange afstandsritten op autostrade met een snelheid van 120 km/uur ligt mijn verbruik op dit moment op 5.3 ltr/100 km.
Met een volle tank doe ik tussen de 840 en de 950 km .Niet mis en altijd met airco aan.

Ter informatie wil ik nog vermelden, dat ik bij de Toyota dealer te Bergen op Zoom een draagstoel heb laten plaatsen van de firma brinks voor het gebruik van een Twinny load fietsendrager type Prestige, kantelbaar.

Zo kan ik nog in de koffer met de fietsen op de fietsendrager en alles werkt naar behoren (zie onderstaande foto's).


Klik hier voor een layout tekening van deze fietsendrager

M.Vr.Gr.

Fred. uit Schilde Belgie

Ingezonden door Rob Krijgsman

26 mei 2004

Vrijdag 14 mei heb ik mijn Prius in ontvangst mogen nemen. Intussen heb ik er zo,n 700 Km mee gereden, onder uiteenlopende omstandigheden. Verbruiksgetallen heb ik nog niet, heb nog niet getankt.
De indicator staat op 5,1 liter per 100 Km. Dit lijkt niet slecht, zeker niet omdat er veel korte ritjes mee gemaakt zijn.
Even afwachten wat de echte getallen zijn, als er getankt moet worden.

Hij rijdt goed, wel even wennen aan de automaat. Bij het accelereren en remmen voel je dat er dingen gebeuren, ook het overnemen (starten) van de benzinemotor voel je soms, maar niet hinderlijk. Vloeiend optrekken is erg makkelijk met deze auto, vloeiend tot stilstand komen kost iets meer oefening.
Bij het bereiken van de kruissnelheid is de auto erg stil, vergelijkbaar met de Avensis, die ik hiervoor had.


De accu laad-indicator staat meestal op 3/4 vol, alleen een poosje EV rijden krijgt hem lager. Het wegrijden zonder motorgeluid trekt altijd veel aandacht en blijft leuk. Wel schakelt hij al snel over op de benzinemotor. Bij stoplichten slaat hij weer af, dit is in het begin even schrikken, maar je kunt gewoon weer optrekken.

Het navigatiesysteem is erg uitgebreid en werkt op zich perfect. De bediening is echter (althans voor mij) niet erg intuitief en kost me nog moeite. Ook jammer dat het geluid van de stembegeleiding alleen uit de speaker onder in het portier aan de bestuurderkant komt. Er gaat zo veel hoog verloren waardoor de verstaanbaarheid niet optimaal is. Ook wordt de radio niet gemute, zodat je die zacht of uit moet doen om de stem goed te verstaan. Ik ga nog kijken of ik dit probleempje opgelost kan krijgen. Ook wil ik nog een achteruitrij camera aansluiten op het LCD display, ben aan het uitzoeken hoe dit moet (kan wel, het zit in de japanse uitvoeringen.)

De radio klinkt goed, al had ook hier wat meer hoog in gemogen. Wel jammer dat de CD wisselaar geen MP3-tjes afspeelt, dat had ik wel in de vorige auto en was erg handig. Voor zo'n uitgebreide installatie had dat er ook nog wel bij gemogen.

Erg mooi is de Bluetooth telefoon carkit. Het bellen gaat erg makkelijk en veilig zo. Ikzelf heb een Nokia 6310i, niet de beste keuze voor de Prius bluetooth carkit, omdat het overnemen van het telefoonboek niet goed werkt, maar daar is goed omheen te werken.
De airco/verwarming werkt fijn en is mooi in te stellen. Ook de andere "snufjes" en uitrusting is prima, zoals de contactloze reader voor deuropenen en starten, kortom een echte (Japanse!) Toyota.

Een onverwacht pluspuntje is het ontbreken van asbak en sigaretten-aansteker.


Met vriendelijke groet, Rob Krijgsman.

 

Ingezonden door Andre

22 mei 2004

Sinds zaterdag 15-mei is mijn vader de trotse eigenaar van een Toyota Prius (model 2004). Ik zelf heb al de nodige km ermee gereden en moet zeggen dat het heerlijk rijdt.
In de stad, en gecombineerd met een 120 km lange snelweg rit, kwam ik uit op een verbruik van 1 op 17,5.
Hierbij is nou niet echt zachtzinnig met het voertuig om gesprongen, dus vol accelereren, hard remmen, veel spelen met de elektrische snufjes (accu bijna leeg)
Dus we kunnen spreken van een veelbewogen week. (en lol, mijn vader is hiervan op de hoogte)
Ook leuk dat er diverse accessoires te koop zijn! Niet dus er is nog geen schroefje of asbak of vloermattenset te koop, alles moet besteld worden en dan is de vraag wanneer komen die spullen, onze dealer Toyota Louwman kerketuinen in Den Haag zei dat we nog even moesten wachten op de spullen.

Ook leuk voor de nieuwe eigenaren is de prijsstijging in December dan komt er gewoon even 1500 euro bij vanwege de staalprijs verhoging en in 2005 vervalt de korting op de auto van de Nederlandse staat, dus dan kost het apparaat gewoon 35.000 euro!!! (info Toyota dealer). < uitspraken voor rekening en verantwoording van de dealer.

Tijdens het rijden op de snelweg voel je dat de elektronica goed zijn best doet, dat merk je met sturen in bochten en dergelijke, in het stuur voel je dan kleine schokjes, maar is niet echt storend, nu nog maar afwachten of het allemaal heel blijft, en dat we geen aanspraak hoeven te maken op de 8 jaar garantie op de hybride aandrijf gedeelte.
Het spelen met de auto is nu achter de rug, maar is en blijft een belevenis, vooral hier in mijn buurt dan heeft het meer bekijks dan een dikke Mercedes of Porsche, ze willen allemaal even kijken en rijden, dat laatste doen we maar niet.
Je voelt je af en toe net een gids in een museum, "dit is een DVD scherm en dient voor....." we hebben overigens niet gekozen voor de business edition, dat duurde nog langer voordat hij binnen kwam.



Met vriendelijke Prius groeten, Andre

 

 

 

Op deze pagina vindt u ingezonden stukjes van Prius eigenaren uit de jaren 2004 t/m 2005.

Datum binnenkomst