Het brandstofverbruik met mijn Toyota Prius model 3




 

Laatste tankbeurt:-08-07-2011

Het brandstofverbruik met mijn 2e Toyota Prius HSD




 
Laatste tankbeurt: 28-12-2008 - gestopt met bijhouden

Brandstofverbruik met mijn 1e Toyota Prius HSD




 

Laatste tankbeurt: 04-08-2007 - Dit was tevens mijn laatste tankbeurt met deze Prius i.v.m. inruil voor een nieuwe.

 

Note:

Mijn gemiddelde verbruik vanaf 30 augustus 2004 tot 04 augustus 2007 is uitgekomen op 1 op 17,6.

 

Het kan best zuiniger, maar ik heb geen rustige rijstijl en maak ook veel korte ritjes.

Het verbruik is echter aanmerkelijk lager dan de 1 op 11,5 met mijn vorige auto.

Als ik wel mijn best doe, dan haal ik ook het door Toyota opgegeven gemiddeld verbruik (zie het artikel hieronder).


John Visbeen

Haalt de Toyota Prius zijn door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers?


Ja, de Prius haalt deze verbruikscijfers ruimschoots!

 

Zaterdag 17 juni 2006 hebben forumlid Juggie en ik meegedaan aan de Nationale zuinigheidstest 2006. Deze test werd georganiseerd door de Wegener dagbladen groep. Van 80 geselecteerden deden er uiteindelijk 32 auto’s van verschillende merken en typen mee aan deze rit.



Het testparcours van ongeveer 300 km lengte was uitgezet door TNO Automotive Delft. Het parcours voldeed aan de EEC norm t.a.v. stads-, provinciaal- en snelwegverkeer. Het benzineverbruik werd nauwkeurig gemeten door TNO Automotive en de vulopening v/d benzinetank is daarbij tijdens de testrit gesealed, zodat geen fraude kon worden gepleegd. Tijdens deze testrit werd er gecontroleerd of men zich aan de toegestane snelheden hield op de diverse weggedeelten. Dat is 120 km/hr op de snelweg, 80 provinciaal, 50 in de stad, etc. Er waren daarvoor tijdmetingen, controlevoertuigen en checkpoints. Hield men zich niet aan de spelregels dan volgde onherroepelijk diskwalificatie.

 

Wij hebben tijdens deze rit een verbruik van 4,08 ltr/100 km gerealiseerd. Dit is ruim onder het gemiddelde van 4,3 ltr/100 km, dat door de fabrikant Toyota als gemiddelde EEC verbruiksnorm voor de Prius HSD is opgegeven.

 

Interessante links:

- Een uitgebreid verslag en de officiele uitslag van deze testrit

- De website van de organisatie

 

John Visbeen

De eerste ervaringen met het brandstofverbruik van mijn Prius


08 september 2004


Vandaag naar Rotterdam geweest en tijdens deze rit geprobeerd mijn rijstijl zo aan te passen om het verbruik van de Prius te bepalen bij een rustige rijstijl. De route heen is een stuk provincialenweg (80km/h), dan snelweg (100km/h) en dan stad (50km/h) en terug via de dezelfde weg.
Ik heb alle 5 min. gemiddelden vastgelegd en uit de berekening kwam een gemiddelde van 1 op 21,2. Het laatste stukje van 30 min. heb ik op de gevoelige plaat vastgelegd. Dit stuk bestaat uit 15 min. snelweg (100km/h) en 15 min. provincialenweg (80km/h).

Het gemiddelde van het laatste half uur kwam uit op: 1 op 23,5.

Ik moet zeggen het verbruik viel mij niet tegen. Zeker omdat ik volgens mij nog niet echt een zuinige rijstijl heb. Ik was altijd gewend om redelijk pittig te rijden.

John Visbeen




Spreadsheet met relatie tussen temperatuur, wagensnelheid en brandstofverbruik

Prius THSII Simulationsheet

Bron:
Program : Palm-THS2 Sim, Wayne BRAUN
Simulation & design : by Didier LUSUARDI

Grafiek met relatie tussen buitentemperatuur en brandstofverbruik


Als de zomer voorbij is en de buitentemperaturen omlaag gaan, dan gaat het brandstofverbruik van iedere auto omhoog.

Voor de Prius eigenaren is de teleurstelling op dat moment iets groter, dan bij eigenaren van een conventionele auto.
Of je van 1 op 12 naar 1 op 11 gaat of van 1 op 19 naar 1 op 17, dat maakt gevoelsmatig nogal wat uit.

Zeker de Prius eigenaar is daar gevoeliger voor, omdat hij meer op het verbruik let.

Bij lage buitentemperaturen zal vooral het verbruik over de eerste 5 minuten behoorlijk tegenvallen. Dit verbruik neemt toe naar mate de buitentemperatuur verder daalt. De verbrandingsmotor van de Prius zal dan langer nodig hebben om op temperatuur te komen. Het opwarmen van de verbrandingsmotor is een eerste prioriteit van het computersysteem in de Prius. Het zal dan ook langer duren voordat de verbrandingsmotor tijdens stilstand afslaat. Het is zeker in de winter verstandig om korte ritten waar mogelijk te combineren om het verbruik daardoor zo laag mogelijk te houden. Het is ook mogelijk om de maximum rijsnelheid met zeg 10 km/hr te verlagen om zodoende het verbruik tijdens lage buitentemperaturen gunstiger uit te laten komen.

In ieder geval zal het verbruik onder alle rijomstandigheden stijgen naarmate de buitentemperatuur verder daalt. Vooral voor personen die in deze periode eigenaar worden van een nieuwe Prius is het brandstofverbruik een tegenvaller. Zij zullen moeten wachten tot het voorjaar of de zomer om een verbruik van 1 op 20 en beter te kunnen realiseren.

De onderstaande grafiek geeft een beeld van de relatie tussen temperatuur, rijsnelheid en brandstofverbruik.



Bron: webmaster

Palm OS 5.1 simulation program - (Theoretische verbruikscijfers)


Naar aanleiding van enkele discussies over het mogelijke verbruik van de Prius model 2004 heb ik enige berekeningen uitgevoerd met het simulatie programma Palmtop OS 5.1. Bij deze berekeningen is aandacht besteed aan temperatuurverschillen, hoogte verschilen, en gemiddelde rijsnelheden. De belading van de Prius is ingesteld op 2 personen met enige bagage (175 kg / 385 lbs).

De berekeningen zijn uitgevoerd met een windkracht setting van 0 m/s

Hieronder vindt u enkele scherm afdrukken gemaakt met het OS 5.1 pakket.

Speed: 100 km/h
Temperature: 0 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 90 km/h
Temperature: 0 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 80 km/h
Temperature: 0 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 100 km/h
Temperature: 25 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 90 km/h
Temperature: 25 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 80 km/h
Temperature: 25 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 100 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 90 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 90 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 0 mtr (see level)

Speed: 100 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 500 mtr (above see level)

Speed: 90 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 500 mtr (above see level)

Speed: 80 km/h
Temperature: 30 dgr.
Elevation: 500 mtr (above see level)


De data geeft duidelijk weer, dat er redelijk grote verschillen in theoretisch verbruik ontstaan wanneer de temperatuur, hoogte en rijsnelheden varieeren. De grootste factor is nog altijd de rijsnelheid (luchtweerstand), dus zuinig rijden is de rechtervoet in bedwang houden en anticiperen op de veranderingen van de situaties op de weg.



Bron: webmaster

 

 

 

Verbruikscijfers Piet Vessies

 

25 December 2009

 

Dag John,

 

Als regelmatig bezoeker van de meer dan uitstekende en informatieve website had ik het gevoel dat ik toch een keer wat terug moest doen. Als enthousiast Prius-rijder van het eerste uur heb ik bijgevoegd een overzicht van mijn verbruik over een periode van bijna 6 jaar en 300 tankbeurten. In de grafiek zijn de zomerpieken en de winterdalen goed herkenbaar.

 

Mijn beste score is volgens de boardcomputer 3,6 liter op 122 km. Ik vind de boardcomputer overigens weinig nauwkeurig. Bijgevoegde grafiek is gebaseerd op werkelijk getankte liters en gereden kilometers.

 

 

Met vriendelijke groet,

Piet Vessies

 

Verbruikscijfers Hans van Gink

 

07 September 2008

 

Hallo John,

Hierbij de verbruikscijfers van mijn Prius die ik van juli 2004 tot en met november 2006 heb gereden. Het zal niet moeilijk zijn om de zomers en winters in de grafiek te vinden. Dat enorme dal op tankbeurt 41 was een tochtje eind januari 2006 naar Karlsruhe, met twee passagiers. Dus dan is 1 op 15 nog steeds niet slecht. Over de gehele periode heb ik 1 op 20,4 gereden, en ik ben best wel een stevige rijder. (Ik heb een prent voor 147 km/h om dat te bewijzen.) Nu heb ik er natuurlijk wel af en toe een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. Eén tochtje, de kortste route van Metropolis (Antwerpen) naar huis (Roosendaal) tijdens een zeer zachte zomernacht, heb ik over een periode van minstens vijf minuten beter dan 1 op 60 gereden (verbruiksgrafiek van de Prius zelf). Ik hield me daarbij aan de geldende maximumsnelheden (50 en 70 km/h) en gebruikte cruise control en goed anticiperen op snelheidswijzigingen en verkeerslichten.

Zoals andere eigenaren hier zeggen is de Prius op zijn zuinigst bij zacht weer als de motor warm is. Met de cruise control op 120 is 1 op 25 dan geen uitzondering, en met de cruise control op 90 haalde ik regelmatig beter dan 1 op 35.

Ik rijd nu al weer bijna twee jaar een Avensis D4D D-CAT (*), maar ben zeer benieuwd wat de Prius III zal gaan brengen.

Ik heb gelezen dat er een zwaardere benzinemotor (1,8 liter) in gaat zitten, en een zonnepaneel op het dak.

Verwacht verbruik 1 op 30. (Dat laatste neem ik met een korrel zout want er is niemand die over een langere periode de opgegeven 1 op 23 van de Prius II haalt.) De nieuwe Avensis ziet er mooi uit, maar de nieuwe Prius zal qua techniek zeker een goede kanshebber worden voor mijn volgenden auto.

(*) Einde 2006 ben ik naar België verhuisd en het was niet interessant om mijn Nederlandse Prius mee te nemen. En in België was de meest luxe Avensis D4D D-CAT goedkoper in aanschaf en gebruik (geen BPM, lage wegenbelasting voor diesels). Ook wist ik dat ik in plaats van 20.000 zo'n 35.000 km per jaar zou gaan rijden. Dat was de reden dat de Prius toen verloren heeft, anders had ik er nu nog steeds een gereden.



Met vriendelijk groet,
Hans van Gink

 

Verbruikscijfers Jan Dijk

 

09 juni 2007

 

Beste John,

 

Ik stuur je hierbij onze ervaring met het benzineverbruik van onze Prius Standaard, aangeschaft in maart 2006.
De meeste kilometers worden afgelegd in woon-werkverkeer tussen Alphen a/d Rijn en Leiden.

Op de autosnelweg met cruisecontrol en airco aan is het standaard 20 km/liter.


We zijn zeer tevreden over de zuinigheid en het rijcomfort.

 


Met vriendelijke groet,

Jan Dijk

 

Verbruikscijfers Jacques Moors

 

1 september 2006

 

Hallo John,

 

Hierbij mijn verbruikscijfers.

 

Sinds januari 2006 rijd ik een Prius II model 2004. Zuinig rijden is sindsdien wel een beetje een sport geworden, hoewel ik niet overdrijf. Op 50 en 80 km wegen rijd ik meestal de maximum snelheid en op autowegen houd ik een kruissnelheid van 110 km/uur aan. Optrekken doe ik meestal rustig, maar niet altijd. De 'pulse and glide' techniek pas ik hooguit toe bij optrekken. Ik probeer altijd goed te anticiperen: geen gas meer geven als er toch kort daarna gestopt moet gaan worden. Gemiddeld kom ik tot nu toe uit op 1: 20,1. Dit gemiddelde zal binnenkort wel slechter worden, omdat de buitentemperaturen weer gaan dalen.

De bandenspanning houd ik tot nu toe op de fabriekswaarden (2,4 en 2,3 bar). Ik vind dat hierbij oneffenheden in de weg al iets te veel worden doorgegeven. Verder ben ik zeer tevreden met de Prius. In de ECO test van de ADAC en ANWB versie 2006, staat de Prius nog steeds bovenaan.
Qua veiligheid scoort de Prius volgens EuroNCAP even hoog als de veiligste Volvo.

 


Met vriendelijke groet,

Jacques Moors

 

Verbruikscijfers Frank Boterenbrood (NL)

 

26 juli 2006

 

Ik heb het eerste jaar dat ik mijn Prius bezit nauwkeurig het brandstofverbruik bijgehouden.
Hierbij de resultaten!

 

Nu ga ik gewoon rijden en genieten van het geringe verbuik!



Met vriendelijke groet,

Frank Boterenbrood (Frank2B)

 

Verbruikscijfers Fokko Bakker (NL)


Hierbij mijn verbruikscijfers. Ik probeer met de "pulse and glide" methode nog steeds 4,3 ltr te halen, maar dat lijkt een utopie! Hoe is dat verbruikscijfer vastgesteld door de fabriek?? Ik rij op de snelweg vaak 100 a 110, ben heel voorzichtig met het gaspedaal, gebruik zo mogelijk de cruise control, laat de auto, in anticipatie op het verkeer, vaak uitrollen waarbij zowel geen batterij lading plaats vind als ook geen brandstof of elektriciteit gebruikt word. Zou de auto niet zuinig genoeg zijn afgesteld of kan het niet beter als dit? Ook de EV mode valt me tegen, 1,5 km maximaal, wanneer gaat Toyota meer en grotere accu's inbouwen met 220 volt thuislader??
Gezien de ervaringen in de USA, zie www.calcars.org lijkt me dat ideaal, EV mode rijden kan dan wel 30 km!!



Met vriendelijke groet,

Fokko Bakker.


Verbruikscijfers Rob Krijgsman (NL)


Een vol jaar is voorbij sinds ik mijn nieuwe prius in ontvangst mocht nemen. Misschien wel aardig om de verbruikscijfers over een heel jaar eens te bekijken, ik heb ze tot nu toe steeds bijgehouden. Met een voortschrijdend verbruik van 1 op 19,3 ben ik niet ontevreden, alhoewel ik hoopte boven de 1 op 20 te eindigen. Maar de temperatuur-invloeden zijn groot, in de winter valt het wat tegen. Het blijft natuurlijk wel een luxe middenklasse auto met een verbruik van een boodschappen-doosje.

Ik heb de automatische airco altijd aanstaan en deze staat op 21 graden.



Groeten, Rob Krijgsman

Verbruikscijfers van Huub Klasen over het jaar 2005 (NL)


In de bijgevoegde grafiek is mijn jaarverbruik 2005 weergegeven. Ik ben zeer tevreden over mijn Prius, het is elke keer weer een aparte ervaring hoe deze auto rijdt. Het gemiddelde verbruik is 1 op 18, wat ik een goede prestatie vind daar ik een stevige rijder ben. Hier versta ik onder, op de snelweg (80%) rijd ik meestal 125 km/h altijd op de cruise control. Bij stoplichten of het accelereren op invoegstroken of inhaalacties vraag ik vaak een maximale prestatie.



Groeten, Huub Klasen

Verbruikscijfers Kristian Kramer (NL)


Hier vindt u de verbruikscijfers van een enthousiaste Nederlandse Prius eigenaar.

Kristian bewijst met zijn gemiddeld verbruik, dat de Prius echt een zuinige auto is. Kristian maakt door zijn werk aardig wat kilometers. Hij heeft er nu al zo'n 16.000 km opzitten in 4 maanden tijd.

Het is uiteraard gunstig als je, zoals kristian regelmatig lange ritten maakt en de rechtervoet in bedwang weet te houden. Zeker in de wintertijd gaat het gemiddelde verbruik van de Prius bij het maken van veel korte ritten behoorlijk omhoog. Ook het te hoog instellen van de interieurverwarming heeft een negatief effect op het verbruik. De verbrandings-motor zal dan procentueel langer in bedrijf zijn, omdat deze zijn bedrijfs-temperatuur wil vasthouden.


 

De dalende buitentemperatuur heeft een behoorlijk negatief effect op het verbuik v/d Prius, zoals te zien is in deze grafiek.

Dit geldt natuurlijk ook voor conventionele auto's, maar bij de Prius is het negatieve effect net iets groter. De verbrandings-motor van de Prius is van het type Atkinson. Een Atkinson motor heeft door zijn constructie een hoog thermisch rendement en produceert daardoor minder restwarmte, dan een standaard Otto motor. Dat is bij lage buiten-temperaturen een klein nadeel, omdat de restwarmte van de motor normaal gebruikt wordt om het interieur op temperatuur te houden. Gelukkig wonen wij in een land met zachte winters, waardoor het gemiddelde verbruik over een volledig jaar er niet te veel door beïnvloed wordt.

Bron: Kristian Kramer/Webmaster

Verbruikscijfers John Fragnant (USA)

 

Hier vindt u een spreadsheet van een amerikaanse eigenaar van een Prius THS II, ter indicatie van het te verwachten brandstofverbruik. De gegevens zijn in miles per gallon.
Omrekenings factor is MPG / 2,352 = km/ltr. (b.v. 50 mpg / 2,352 = 21,26 km/ltr.)


John woont in de USA en heeft zijn Prius THS II in oktober 2003 gekocht.
John was daarvoor 2,5 jaar eigenaar van een Prius THS 1 (model 2001).
Hij heeft met zijn vorige Prius over een periode van 2,5 jaar een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2 km/ltr gehaald.
Het ziet er op dit moment naar uit dat de Prius THS II zuiniger is.
Het klimaat rond zijn woonplaats is een landklimaat met koude winters.
Temperaturen van - 25 tot - 30 gr. celsius zijn geen uitzondering.
Zijn verbruik in de maanden november t/m maart zal dan ook zeker hoger liggen dan in Nederland.

Bron: John1701 USA

De eerste verbruikscijfers van een enthousiaste Prius eigenaar


Ingezonden door Rob - d.d. 29-05-2004


De eerste "echte" verbruiksdata:

Na ca. 830 km ging het tankalarm lampje knipperen, er brand dan nog 1 blokje op het bar-display van de benzinemeter.
Bij de pomp was er 849,7 km gereden en er ging 42,9 liter Euro-95 in.

Dat levert een eerste verbruik op van 19,8 km/liter ofwel 5,06 liter op de 100 km.

Het kan mischien nog beter, maar ik vind het niet onredelijk om te beginnen. (Ik heb vrijwel niet met de airco aan gereden, dat maakt nogal wat uit, bij de Avensis scheelde dat wel 20% !!)

 

Groetjes, Rob Krijgsman


Verbruikcijfers Prius bij verschillende snelheden


Rob de Jongh,

Op 29 mei jl de Prius in ontvangst genomen (standaard-uitvoering).
Op 4 juni zijn wij met de Prius op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk (en een stukje Italie).

Beginstand km-teller: 430 en eindstand 4660 km.
Gewicht inzittende (2) + bagage was ong. 170 kg.
Het totaal verbruik bedroeg 5.1 l per 100km. (plm. 40% van de tijd met airco aan, veel wind en 6 uur in de file gestaan op diverse plaatsen).
Bij een constante snelheid van 130 km (met airco) lag het brandstof verbruik globaal tussen de 5.4 en 5.8 l/100km.
Bij snelheden rond de 140-145 km steeg het verbruik naar plm. 6.2 tot 6.4 l/100km.

Overigens afgelopen week geprobeerd om woon-werk afstand zo zuinig mogelijk af te leggen, zonder het overige verkeer te hinderen.
Route: 32km waarvan 11 km provinciale weg (met file), 10 km snelweg (A15) en 11km stad (Rotterdam).
Over 3 dagen (96km) kwam het verbruik uit op 4.3 l/100km. Ongelooflijk!


Groetjes, Rob de Jongh.


 

 

 

Op deze pagina vindt u Informatie over mijn verbruikcijfers met de Prius en het verbruik v/d Toyota Prius in het algemeen.

Mijn verbruik

 

Overige eigenaren